Wyrok NSA z dnia 20 września 2016 r., sygn. II OSK 1709/16
Planowanie przestrzenne jest stałym, powtarzalnym i bieżącym wykonywaniem zadań przez organy gminy. Co do zasady następuje ono poprzez uchwalanie studium i planów miejscowych, a w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wykładnia prawa, która prowadzi do wyłączenia w tego rodzaju sprawach możliwość przeprowadzenia referendum, nie jest sprzeczna z Konstytucją RP.
Teza od Redakcji
Dnia 20 września 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Grzegorz Czerwiński sędzia del. NSA Janina Kosowska Protokolant sekretarz sądowy Anna Dziosa-Płudowska po rozpoznaniu w dniu 20 września 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K. C., H. C., R. S., K. L., K. S., G. G., S. G., M. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 września 2015 r. sygn. akt II SA/Po 731/15 w sprawie ze skargi K. C., H. C., R. S., K. L., K. S., G. G., S. G., M. H. na uchwałę Rady Miejskiej w L. z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 16 września 2015 r., sygn. akt II SA/Po 731/15, oddalił skargę K. C., H. C., R. S., K. L., K. S., G. G., S. G. i M. H. (inicjatorów referendum) na uchwałę Rady Miejskiej w L. z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] o odrzucenie wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum.
Skrzący wystąpili z inicjatywą przeprowadzenia w Gminie L. referendum, w którym miano odpowiedzieć na następujące pytanie: "Czy jest Pani/Pan za uchwaleniem zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy L. oraz uchwaleniem Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy L., których zapisy określają odległość poszczególnej budowli siłowni wiatrowej nie mniejszą niż 3 km od strefy zabudowy mieszkaniowej?"