Wyrok NSA z dnia 9 sierpnia 2016 r., sygn. I OSK 540/15
Zastosowane przez ustawodawcę pojęcia czasu dojazdu i miejscowości pobliskiej posiadają charakter obiektywny, mają zatem wprowadzić jednolitość w przyznawaniu uprawnień związanych z pełnieniem służby i równość tych praw, co niewątpliwie ma znaczenie dla procesu jednolitego stosowania prawa przez organy administracji w sytuacji różnych służb mundurowych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Rafał Wolnik (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Małgorzata Ziniewicz po rozpoznaniu w dniu 9 sierpnia 2016r na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 27 listopada 2014 r. sygn. akt III SA/Lu 495/14 w sprawie ze skargi J. Ł. na decyzję Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Lublinie z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia prawa do zwrotu kosztów codziennych dojazdów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 listopada 2014 r., sygn. akt III SA/Lu 495/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. Ł. na decyzję Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Lublinie z dnia [...] marca 2014 r., nr [...], w przedmiocie ustalenia prawa do zwrotu kosztów codziennych dojazdów, oddalił skargę.
W uzasadnieniu powyższego wyroku zawarto następujące ustalenia faktyczne:
Decyzją Wojskowego Komendanta Uzupełnień w Puławach z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...], ustalono skarżącemu - J. Ł. prawo do zwrotu kosztów codziennych dojazdów z miejsca zamieszkania (L.), do miejsca pełnienia służby (P.) oraz w kierunku powrotnym. Prawo to ustalono od dnia 1 stycznia 2014 r. określając między innymi, że zwrot kosztów przyznany jest w formie ryczałtu miesięcznego w wysokości 75% ceny imiennego biletu miesięcznego określonego w cenniku komunikacji publicznej, wykonywanej przez przewoźnika kolejowego w klasie drugiej pociągu osobowego na trasie pomiędzy najbliższą miejscu zamieszkania żołnierza zawodowego stacją kolejową w miejscowości L., a najbliższą miejscu pełnienia służby stacją kolejową w miejscowości P.