Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2016 r., sygn. II OSK 1501/14

Decyzja organu administracji publicznej, nakładająca na stronę postępowania administracyjnego obowiązek określonego zachowania, powinna obowiązek ten wyrażać precyzyjnie, bez niedomówień i możliwości różnej interpretacji.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Włodzimierz Ryms Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kamiński (spr.) Sędzia del. NSA Roman Ciąglewicz Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S. B. - M. G. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 lutego 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 2213/13 w sprawie ze skargi S. B. - M. G. w W. na decyzję M. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w W. z dnia 19 sierpnia 2013 r. nr ... w przedmiocie nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 lutego 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 2213/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej G. w W., zw. dalej skarżącą lub spółdzielnią, na decyzję M. Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, z dnia 19 sierpnia 2013 r. w przedmiocie nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień. W motywach wyroku Sąd I instancji powołał się na następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Decyzją z dnia 27 czerwca 2013 r. Komendant Miejski Straży Pożarnej w związku z uchybieniami naruszającymi przepisy przeciwpożarowe w budynku przy ul. I. ... w W. stwierdzonymi po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych, nakazał spółdzielni wykonanie określonych obowiązków, m.in. obowiązku wyposażenia wszystkich kondygnacji budynku w instalację wodociągową przeciwpożarową z punktem poboru wody do celów przeciwpożarowych w postaci zaworu hydrantowego, zwanego "zaworem 52", umieszczonego na pionie nawodnionym, z zapewnionym odpowiednim zasilaniem, bez wyposażenia w wąż pożarniczy. Nadto, nałożony został także obowiązek wyposażenia znajdującej się na parterze budynku strefy, zakwalifikowanej do kategorii wyposażenia ludzi ZL III, w instalację wodociągową przeciwpożarową z hydrantami wewnętrznymi 25 wyposażonymi w węże półsztywne, w sposób zapewniający zasięg dla całej powierzchni. Co do każdego z nałożonych obowiązków organ wskazał podstawę prawną, a także wyjaśnił, że ww. urządzenia winny być wykonane zgodnie z projektem uzgodnionym z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, a warunkiem dopuszczenia ich do użytkowania jest przeprowadzenie odpowiednich prób i badań. W pouczeniu, organ I instancji wyjaśnił, że zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U., Nr 109, poz. 719), zw. dalej rozporządzeniem, innych obiektów budowlanych i terenów, w odniesieniu do obowiązku określonego w decyzji, w przypadkach szczególnie uzasadnionych lokalnymi uwarunkowaniami, dopuszcza się stosowanie rozwiązań zamiennych w uzgodnieniu z M. Komendantem Wojewódzkim Straży Pożarnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00