Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. I OSK 131/15
Skoro ocena kwalifikacji żądanej informacji wymaga merytorycznego rozstrzygnięcia, to brak jest podstaw do odrzucenia skargi na bezczynność organu, nawet w przypadku, gdy Sąd stwierdzi, że organ nie pozostawał w bezczynności, albowiem ze względu na charakter wnioskowanych danych nie miał obowiązku jej udzielenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2016r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 września 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 253/14 w sprawie ze skargi B.D. i K.D. na bezczynność [...] S.A. w K. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [...] S.A. z siedzibą w K. solidarnie na rzecz K.D. i B.D. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 września 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 253/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi B.D. i K.D. na bezczynność [...] S.A. z siedzibą w K. (dalej jako spółka), zobowiązał [...] S.A. z siedzibą w K. do wydania w terminie 14 dni aktu lub podjęcia czynności w przedmiocie udzielenia informacji publicznej na wniosek skarżących z dnia 18 marca 2013 r. oraz stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że pismem z dnia 9 lipca 2014 r. B.D. i K.D. wnieśli skargę na bezczynność spółki polegającą na nieudostępnieniu informacji publicznej, poprzez udostępnienie w przypadku ich istnienia, kserokopii decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych, na ich wniosek z dnia 18 marca 2013 r. przy jednoczesnym niewydaniu rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej lub umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji publicznej zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej u.d.i.p.). W skardze wskazano, że stosownie do art. 1 pkt 5 u.d.i.p. do udzielania informacji publicznej zobowiązane są podmioty niebędące organami władzy publicznej wykonujące zadania publiczne, przy czym zadania te nie muszą zostać przekazane. Skarżący podkreślili, że wykonywanie zadań publicznych zawsze wiąże się z realizacją podstawowych publicznych praw podmiotowych obywateli. Dystrybucja energii elektrycznej i inne zadania wykonywane przez przedsiębiorstwo energetyczne ze względu na znaczenie energii elektrycznej dla rozwoju cywilizacyjnego i poziomu życia obywateli, a tym samym urzeczywistniania dobra wspólnego, o którym mowa w art. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej są "zadaniami publicznymi". W świetle powyższych rozważań, żądanie udostępnienia decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych dotyczy "sprawy publicznej" i nakłada na przedsiębiorstwo obowiązek udzielenia informacji. Skarżący podkreślili, że uzależnienie przez spółkę rozpatrzenia wniosku z dnia 18 marca 2013 r. od przedstawienia szczegółowego wykazu dokumentów, o które wnioskują skarżący, bez wskazania jakie dokumenty posiada spółka, jest de facto ograniczeniem prawa skarżących do uzyskania informacji publicznej, gdyż warunkiem jego wykonania, jest posiadanie wiedzy o zasobach archiwalnych spółki.