Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 maja 2016 r., sygn. II GSK 1156/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Protokolant Milena Dąbkowska po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 20 listopada 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 1538/14 w sprawie ze skargi R. H. na uchwałę Rady Gminy W. z dnia [...] października 2013 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia taryf zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy W. na rzecz R. H. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 20 listopada 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 1538/14 po rozpoznaniu skargi R.H. na uchwałę Rady Gminy W. z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia przyjął on następujące ustalenia.

Skarżący R.H., po uprzednim wezwaniu Rady Gminy W. do usunięcia naruszenia prawa, wniósł skargę do WSA w W., na powyżej opisaną uchwałę, w której domagał się stwierdzenia jej nieważności w części dotyczącej przyjęcia kryterium opisującego gospodarstwo domowe, co wiązało się z różną ceną jednostkową za 1m3 zaopatrzenia w wodę, tj. opłaty wskazanej w lp. 3 w § 1 pkt 1 tabela 1 taryfy.

W uzasadnieniu skargi wskazał, że Rada Gminy dokonała podziału odbiorców, jedną z ustalonych kategorii są tzw. "odbiorcy pozostali usług - mieszkańcy niezameldowani na terenie gminy W.". Jednocześnie zróżnicowała stawki, przy czym stawka dla grupy "odbiorcy pozostali", jest wyższa niż stawka dla gospodarstw domowych, zdefiniowanych jako "mieszkańcy zameldowani na terenie gminy W.". Jego zdaniem, żaden przepis powszechnie obowiązującego prawa nie zezwala na różnicowanie mieszkańców zamieszkujących obszar tej samej gminy, a wprowadzenie jakichkolwiek kryteriów różnicujących sytuację prawną lub faktyczną takich osób, w tym różnych stawek za wodę, stanowi dyskryminację mieszkańców, którzy zostali obciążeni innymi prawami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00