Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 maja 2016 r., sygn. I GSK 1454/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędziowie NSA Wojciech Kręcisz Henryk Wach (spr.) Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Sz. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 29 kwietnia 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 2402/13 w sprawie ze skargi S. Sz. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. Sz. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w W. 3200 (trzy tysiące dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 29 kwietnia

2014 r., sygn. akt V SA/Wa 2402/13 oddalił skargę S. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z [...] sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Dyrektor Izby Celnej w W. decyzją z [...] sierpnia 2013 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w C. z [...] maja 2010 r., nr [...] określającą S. S. (dalej: skarżący) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za okresy rozliczeniowe marzec-październik 2008 r. oraz umarzającą postępowanie podatkowe w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu podatku akcyzowego za okresy rozliczeniowe styczeń, luty, listopad, grudzień 2008 r.

Organ wskazał, że skarżący prowadził działalność gospodarczą pod nazwą "S. P. S.-S." w zakresie obrotu paliwami w oparciu o koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego w zakresie obrotu przez skarżącego olejem opałowym za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. organ ustalił, że podatnik zakupił łącznie 573,475 litrów oleju opałowego od dwóch podmiotów. Podatnik nabywał olej opałowy, deklarując jego opałowe (grzewcze) przeznaczenie, co stosownie do treści art. 4 ust. 5 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: u.p.a.) wyłączało powstanie obowiązku podatkowego od tej czynności i uprawniało podatnika do nabycia oleju opałowego w cenie zawierającej podatek akcyzowy obliczony według stawki dla oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe. W myśl art. 65 ust. 1 u.p.a. stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu (...). Stosownie do treści art. 65 ust. 2 ustawy Minister Finansów wydał w dniu 22 kwietnia 2004 r. rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia ustawowa stawka akcyzy dla oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe została obniżona do wysokości określonej w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia, tj. w wysokości 232,00 zł/1.000l. Przesłankami warunkującymi zastosowanie preferencyjnej stawki podatkowej (232,00 zł/1.000 l) jest w przypadku wyrobów określonych w poz. 2 lit. a) załącznika Nr 1 do rozporządzenia, a więc w przypadku wyrobu akcyzowego którego sprzedaży dokonywał skarżący, uzyskanie od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu na cele grzewcze, które to oświadczenia muszą spełniać wymogi formalne z § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00