Wyrok NSA z dnia 13 lipca 2016 r., sygn. I GSK 90/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany Sędzia NSA Lidia Ciechomska- Florek Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Protokolant Jarosław Poturnicki po rozpoznaniu w dniu 13 lipca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 9 października 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 882/14 w sprawie ze skargi P. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...]; 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w W. na rzecz P. K. 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z 9 października 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 882/14 oddalił skargę P. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z [...] lutego 2014 r., w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
Zaskarżoną decyzją z [...] lutego 2014 r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w W. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie z 31 października 2013 r., określającą Piotrowi Kiljańskiemu, prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą ASPIK P. K., zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Honda CR-V 2.0 KAT, o nr nadwozia SHSRD87906U409662, rok produkcji 2006, pojemność silnika 1998 cm3 w wysokości 1.546 zł.
Jak wynika z uzasadnienia P. K. nabył ww. pojazd na terytorium Danii w dniu 17 marca 2009 r. a następnie sprowadził go na terytorium Polski. Jak wynika z duńskiego dowodu rejestracyjnego, wskazany pojazd został zarejestrowany jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. W dniu 24 marca 2009 r. przeprowadzono na terytorium kraju badanie techniczne, w wyniku którego wydano zaświadczenie stwierdzające ciężarowy charakter badanego samochodu. W dniu 27 marca 2009 r. w pojeździe dokonano zmian, które polegały na zdemontowaniu przegrody stałej, zamontowaniu kanap wyposażonych w zagłówki i pasy bezpieczeństwa, przystosowano pojazd do przewozu pięciu osób łącznie z kierowcą. Na tą okoliczność również zostało wystawione zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym z 27 marca 2009 r., w którym rodzaj pojazdu określono jako osobowy.