Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 sierpnia 2016 r., sygn. I GSK 1568/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Ilona Szczepańska po rozpoznaniu w dniu 10 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 306/14 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z dnia 2 stycznia 2014 r. nr 4[...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. Spółki jawnej w L. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 29 kwietnia

2014 r., sygn. akt I SA/Wr 306/14, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia

2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej: p.p.s.a., oddalił skargę A. Spółka jawna w L. (dalej: Skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z dnia 2 stycznia 2014 r. nr 450000-IAGW-9110-1159/13/4871/KP w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego i podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w L. ustalił, że Skarżąca nabyła w dniu 2 sierpnia 2011 r. na terytorium Niemiec samochód marki Audi A6 nr nadwozia [...] za kwotę 11.149,14 euro (rachunek nr [...]). W dniu 25 sierpnia 2011 r. M. W. dokonał rejestracji tego pojazdu jako ciężarowego w Niemczech. Następnie samochód ten przemieszczono w dniu 13 września 2011 r. na terytorium Polski. Sporny pojazd został zarejestrowany jako ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Następnie w pojeździe tym dokonano zmiany liczby miejsc siedzących z dwóch na pięć. W dniu 4 października 2011 r. został on sprzedany B. sp. z o.o. Na podstawie dokumentów przekazanych przez Urząd Miasta W. ustalono, że sporny pojazd został zarejestrowany jako ciężarowy z pięcioma miejscami siedzącymi. Z informacji udzielonej przez importera samochodów Audi (pismo z dnia 27 listopada 2012 r.) wynika, że nabyty wewnątrzwspólnotowo przez Skarżącą samochód został wyprodukowany jako samochód osobowy, 5 miejscowy, z siedzeniami w dwóch rzędach. Z zeznań M, W. wynika m.in., że spółka nabyła samochód jako ciężarowy, w dniu zakupu posiadał dwa miejsca w pierwszym rzędzie siedzeń, za nimi znajdowała się przegroda w formie metalowej kratki zamocowanej do podłogi, słupków i sufitu za pomocą śrub. Ponadto M. W. zeznał m.in., że zmiany przeprowadzone w tym samochodzie w postaci zwiększenia liczby siedzeń przeprowadzone były na życzenie klienta. Zmiany zaś zostały dokonane przez warsztat znajdujący się przy stacji diagnostycznej wydającej zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym. Z pisma strony z dnia 25 października 2012 r. wynika, że samochód posiadał 5 drzwi z podłokietnikami i schowkami w każdych drzwiach, o wnętrzu obitym tapicerką, wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. W dniu 11 kwietnia 2013 r. dokonano oględzin spornego pojazdu, w wyniku których stwierdzono, że pojazd posiadał: jedną przestrzeń dla kierowców, pasażerów i towarów; przestrzeń wewnętrzną zawierającą stałe siedzenia z pasami bezpieczeństwa; okna w bocznych panelach pojazdu; wahadłowe lub podnoszone drzwi z oknami w bocznych panelach lub z tyłu pojazdu; elementy wyposażenia pojazdu takie jak: dywaniki, wentylacja / nawiewy powietrza, oświetlenie, popielniczki, wykładzina podłogowa, wykładzina boczna, uchwyty górne dla pasażerów, głośniki, poduszki powietrza, 5 miejsc siedzących, 2 osie pojazdu. Dodatkowo stwierdzono, że tapicerka sufitu i podłogi była jednolita w całym aucie, tapicerka drzwi była z tworzywa, szyby przednich i tylnych drzwi były regulowane automatycznie, a lusterka były regulowane ręcznie, pojazd posiadał felgi aluminiowe i komputer pokładowy. Mając na względzie powyższe stwierdzono, że pojazd należy zakwalifikować do kodu 8703 jako zasadniczo przeznaczony do przewozu osób.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00