Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 sierpnia 2016 r., sygn. I GSK 1047/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Ilona Szczepańska po rozpoznaniu w dniu 10 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 2286/13 w sprawie ze skargi F. w L. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. w L. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 7 lutego

2014 r., sygn. akt I SA/Wr 2286/13, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej: p.p.s.a., oddalił skargę A. w L. (skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji orzekał w oparciu o następujący stan faktyczny.

W wyniku przeprowadzonego postępowania kontrolnego i podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w L. ustalił, że skarżąca nabyła w dniu 2 lutego 2011 r. na terytorium Niemiec samochód marki Audi A6 nr nadwozia [...] za kwotę 12.331,41 EUR (rachunek nr [...]). Następnie samochód ten przemieściła w dniu 19 lutego 2011 r. na terytorium Polski i po przeprowadzeniu w dniu 23 lutego 2011 r. badania technicznego, został on po raz pierwszy zarejestrowany w Polsce w dniu 19 kwietnia 2011 r. jako samochód ciężarowy typu Van z czterema miejscami siedzącymi. Z informacji udzielonej przez importera samochodów B. spółka z o.o. w P. (pismo z dnia 27.11.2012 r.) wynika że nabyty wewnątrzwspólnotowo przez skarżącą samochód został wyprodukowany jako samochód osobowy 5 miejscowy, z siedzeniami w dwóch rzędach. Świadek M. W. zeznał, że skarżąca nabyła samochód jako ciężarowy. W dniu zakupu pojazd posiadał dwa miejsca w pierwszym rzędzie siedzeń, za nimi znajdowała się przegroda w formie metalowej kratki zamocowanej do podłogi, słupków i sufitu za pomocą śrub. Z pisma skarżącej z dnia 25 października 2012 r. wynika, że samochód posiadał 5 drzwi z podłokietnikami i schowkami w każdych drzwiach, wnętrze miał obite tapicerką i wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Z zeznań J. K. (nabywca samochodu) wynika, że w dniu zakupu pojazd był przeszklony, posiadał tapicerkę welurową, klimatyzację dwustrefową, okna otwierane elektrycznie oraz poziomą roletę przykrywająca część bagażową, 5 drzwi, a także siedzenia w dwóch rzędach, które były wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Całość została zamontowana w miejscach fabrycznie do tego wyznaczonych. Pojazd był przystosowany do przewozu 4 osób. Za drugim rzędem siedzeń znajdowała się kratka. W porównaniu do wyposażenia opisanego w badaniu technicznym pojawiła się tylna kanapa i kratka za drugim rzędem siedzeń. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w L. odstąpił od dowodu z oględzin, uznając że posiada wystarczający materiał dowodowy do prawidłowej taryfikacji pojazdu i decyzją dnia 21 czerwca 2013 r. ustalił podstawę opodatkowania pojazdu w kwocie 48.222 zł (12.331,41 EUR według kursu z dnia 18 lutego 2011 r. - 3,9105 zł) i określił skarżącej podatek akcyzowy w kwocie 8.969 zł (według stawki 18,6%).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00