Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 1181/15
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 22 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1918/14 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 21 sierpnia 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz Gminy K. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1918/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 718), dalej: p.p.s.a., uwzględnił skargę Gminy K. (dalej: wnioskodawca lub skarżąca) na interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w K., dalej: organ) z dnia 21 sierpnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i uchylił zaskarżoną interpretację.
1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi
Wnioskodawca wystąpił do organu z wnioskiem o wydanie interpretacji, wskazując, że jest właścicielem hali sportowej przy centrum oświatowym, której budowę ukończył w 2011 r. Wydatki inwestycyjne zostały udokumentowane wystawionymi na jego rzecz fakturami z wykazanymi kwotami podatku od towarów i usług. Budowa i udostępnienie tej hali należy do zadań własnych wnioskodawcy jako jednostki samorządu terytorialnego. Po ukończeniu inwestycji hala została przekazana w nieodpłatne używanie na rzecz Centrum Oświatowego (dalej: Centrum), które jest jednostką budżetową wnioskodawcy. Od tego momentu hala jest wykorzystywana na dwa sposoby: nieodpłatnie - udostępniana uczniom na cele zajęć dydaktycznych lub odpłatnie - na rzecz innych użytkowników. Zasady udostępniania określa stosowny regulamin. Do września 2013 r. opłaty z tytułu udostępniania hali wnoszone były na rachunek bankowy Centrum i stanowiły przychody tej jednostki. Opłaty nie zawierały podatku od towarów i usług, gdyż Centrum nie jest zarejestrowane dla celów tego podatku. Od września 2013 r. wnioskodawca dokonał zmiany sposobu pobierania opłat za udostępnianie hali, tzn. opłata jest uiszczana na rachunek bankowy wnioskodawcy, a hala udostępniana jest bezpośrednio przez niego. Czynności związane z administrowaniem halą są wykonywane przez pracowników Centrum w imieniu i na rzecz wnioskodawcy. Wnioskodawca widnienie też jako sprzedawca usług wynajmu hali na ewentualnych fakturach VAT, wykazuje te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających temu podatkowi. Dotychczas wnioskodawca nie odliczał podatku naliczonego z faktur za wydatki inwestycyjne. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right