Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 717/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA del. Bogusław Wolas (sprawozdawca), Protokolant Joanna Tararuj-Młynik, po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 15 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Go 654/14 w sprawie ze skargi J. J. na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 5 sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 15 stycznia 2015 r wydanym w sprawie sygn. akt I SA/Go 654/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę J. J. (dalej jako wnioskodawca lub skarżący) na indywidualną interpretację Ministra Finansów z dnia 5 sierpnia 2014 r Nr [...].
Interpretacja ta została wydana w następującym stanie faktycznym. Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się sprzedażą samochodów używanych na terenie Polski i ma zamiar sprowadzać takie samochody z terytorium państw trzecich. Auta będą kupowane od osób fizycznych na terenie Szwajcarii, a po ich zakupie skarżący będzie zobowiązany dokonać opłat celnych na granicy niemiecko - szwajcarskiej. Następnie auto trafi do firmy i zostanie przygotowane do sprzedaży na terenie Polski. W okresie między zakupem a sprzedażą pojazdy samochodowe nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym okresie są oferowane do sprzedaży ewentualnie do niej przygotowywane, tj. czyszczone, naprawiane.
Skarżący zadał pytanie czy na gruncie przedstawionego stanu faktycznego można zastosować procedurę VAT - marża?
Wnioskodawca uznał, że w opisanej przez niego sytuacji nie ma możliwości zastosowania procedury VAT - marża, powołując się na przepisy art. 2, art. 2a, art. 5, art. 9, art. 11 i art. 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług ( tekst jednolity Dz. U. z 2011 r Nr 177 poz. 1954 z późniejszymi zmianami dalej jako ustawa o VAT), stanął na stanowisku, że na terytorium Niemiec dochodzi do importu, co oznacza, że samochody zostają dopuszczone do wolnego obrotu na terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie towaru z kraju trzeciego (Szwajcarii) stanowi czynność odpowiadającą dostawie towaru w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towaru (tj. w państwie, w którym objęto ten towar procedurą dopuszczenia do obrotu) i dlatego też należy uznać, że firma dla ww. transakcji będzie działała w tym państwie (Niemcy) w charakterze podatnika od wartości dodanej. W oparciu o powyższe uznał, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towaru, uprzednio zaimportowanego z kraju trzeciego (Szwajcarii) i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy), będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - towar ten będzie służyć bowiem działalności gospodarczej podatnika. Czynność ta podlegać będzie zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z przepisami ustawy regulującymi dokonanie takich transakcji.