Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 września 2016 r., sygn. II FSK 2361/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Nadzieja Karczmarczyk-Gawęcka, Protokolant Joanna Bańbura, po rozpoznaniu w dniu 22 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. T. i K. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 129/14 w sprawie ze skargi A. T. i K. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 18 listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2013 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 marca 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 129/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę A.T. i K.T. (dalej, jako "Skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 18 listopada 2013 r., nr [...], w przedmiocie wymiaru podatku od nieruchomości za 2013 r.

Przedstawiając, w uzasadnieniu wyroku, stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Wójt Gminy L. ustalił Skarżącym oraz K.G. podatek od nieruchomości za miesiące od stycznia do czerwca 2013 r., tj. za czas gdy byli współwłaścicielami działki nr [...] położonej w T. Opodatkowaniem objęto grunty, wykazane w ewidencji gruntów jako droga (dr) o powierzchni 1000 m². Zastosowano stawkę podatku od nieruchomości, właściwą dla gruntów pozostałych, wynikającą z uchwały Nr XXIX/161/12 Rady Gminy L. z dnia 29 października 2012 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Po rozpatrzeniu odwołania, w którym Skarżący zarzucili nieuwzględnienie zmiany dokonanej w ewidencji gruntów z dnia 14 sierpnia 2013 r., w wyniku której przedmiotowy grunt został zakwalifikowany jako pastwisko, Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

Organ odwoławczy, ponownie rozpoznając sprawę, przytoczył treść art. 1a ust. 3, art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm., dalej, w skrócie: "u.p.o.l.") oraz art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) i wskazał, że drogi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym ani podatkiem leśnym, opodatkowane powinny być zatem podatkiem od nieruchomości. Organ, odnosząc się do zmian dokonanych w ewidencji gruntów przez Starostę K., wskazał, że z zawiadomienia o zmianach danych ewidencji gruntów i budynków wynika, że organ ten w dniu 14 sierpnia 2013 r. dokonał zmiany, poprzez wykreślenie na działce nr [...] położonej w T. o powierzchni 0,10 ha użytku - drogi (dr) i wpisanie użytku przyległego - pastwiska trwałe (PsV). Dla gminnego organu podatkowego treść tego dokumentu jest wiążąca, zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm., dalej, w skrócie: "u.p.g.k.") podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczenia nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej i gospodarki nieruchomościami stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów. Gminny organ podatkowy nie może więc do celów podatkowych przyjąć innych danych niż wynikające z urzędowych dokumentów. Organ podkreślił jednocześnie, że z zawiadomienia nie wynika ażeby dokonana zmiana była poprawieniem mylnej klasyfikacji poczynionej wcześniej i skutkuje do okresów poprzednich.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00