Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2016 r., sygn. II FSK 3337/13

Od nieużywanej nieruchomości przedsiębiorca płaci i tak podatek według najwyższej stawki, nawet jeżeli nie prowadzi tam działalności gospodarczej z powodu fatalnej kondycji budynku.

Gazeta Prawna nr 25/2016

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędziowie: NSA Zbigniew Kmieciak (sprawozdawca), WSA del. Jolanta Sokołowska, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. [...] S.A. z siedzibą w K, od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 lipca 2013 r. sygn. akt I SA/Kr 697/13 w sprawie ze skargi W. [...] S.A. z siedzibą w K, na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 28 lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 9 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Kr 697/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę W. S.A. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z 28 lutego 2013 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2008 r.

Stan sprawy sąd administracyjny pierwszej instancji przedstawił następująco:

Skarżąca w dniu 1 czerwca 2012 r. złożyła korektę deklaracji na podatek od nieruchomości za 2008 r. Przyczyną złożenia korekty była zmiana sposobu opodatkowania budynku i budowli dawnego hotelu [...], w związku z utratą od 2004 r. możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie 10996,90 m2 tego budynku.

Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego w sprawie określenia Spółce wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2008 r., Prezydent Miasta K. decyzją z 7 września 2012 r. określił podatnikowi wysokość zobowiązania na kwotę 691 084 zł. Organ pierwszej instancji, analizując materiał dowodowy zauważył, że ogólny stan techniczny budynku jest zły, jednak zgodnie z dokumentacją nie jest to proces nieodwracalny. Kluczowym dokumentem w ocenie organu podatkowego jest protokół z okresowej (rocznej) kontroli stanu technicznego budynku z dnia 29 czerwca 2007 r., w którym widnieje wniosek: "ze względu na to że budynek wraz z całą infrastrukturą jest nieeksploatowany od listopada 2002 roku, ulega stopniowej i stałej degradacji. Należy jak najszybciej przystąpić do kompleksowej rewitalizacji i modernizacji całego obiektu, wraz z otoczeniem, które nadal nadaje się do pełnienia funkcji hotelowej, gastronomicznej i usługowo-handlowej - zgodnie z założeniami projektowymi". Zdaniem organu, budynek po przeprowadzeniu modernizacji będzie mógł pełnić swoją dawną funkcję, a jego obecnie zły stan techniczny nie stanowi "względów technicznych" w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U z 2010 Nr 95 poz. 613 ze zm., dalej: u.p.o.l.) Względy techniczne nie mogą być utożsamiane z przeszkodami o charakterze przejściowym, a takie właśnie przeszkody, w ocenie organu, zaistniały w sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00