Wyrok NSA z dnia 7 maja 2015 r., sygn. II OSK 2877/14
Z bezczynnością organu administracji publicznej mamy do czynienia wówczas, gdy w prawnie ustalonym terminie organ ten nie podjął żadnych czynności w sprawie lub wprawdzie prowadził postępowanie, ale mimo istnienia ustawowego obowiązku nie zakończył go wydaniem w terminie decyzji, postanowienia lub też innego aktu lub nie podjął stosownej czynności.
Teza od Redakcji
Dnia 7 maja 2015 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska sędzia del. WSA Joanna Brzezińska /spr./ Protokolant asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 7 maja 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2014 r. sygn. akt II SAB/Po 35/14 w sprawie ze skargi J. K. na bezczynność Wojewody Wielkopolskiego w przedmiocie rozpoznania wniosku o zbadanie legalności decyzji w sprawie pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 czerwca 2014r. sygn. akt II SAB/Po 35/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę J. K. na bezczynność Wojewody Wielkopolskiego w przedmiocie rozpoznania wniosku o zbadanie legalności decyzji w sprawie pozwolenia na budowę.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Pismem wniesionym w dniu [...] marca 2014r. J. K. , po wyczerpaniu środków zaskarżenia, złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Wojewody Wielkopolskiego "w załatwieniu sprawy - wniosku J. K.: żądania z dnia [...] października 2013 r. podjęcia czynności i przeprowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie tego, czy pozwolenie na budowę - decyzja Starosty Poznańskiego Nr [...] znak [...] z dnia [...] sierpnia 2007 r., jak też wszystkie decyzje zmieniające tj.: decyzja z dnia [...] października 2008r. nr [...], decyzja z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...], decyzja z dnia [...] marca 2009 r. nr [...], były prawidłowe". Organowi zarzucono naruszenie art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, polegające na nie załatwieniu sprawy pomimo upływu ponad pięciu miesięcy. Skarżący przesłał do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego zażalenie (podanie z [...].12.2013r.) na bezczynność Wojewody. Organ ten postanowieniem z dnia [...] marca 2014 r., znak [...] , odmówił wyznaczenia Wojewodzie dodatkowego terminu załatwienia sprawy, gdyż uznał, że brak jest takiej możliwości bowiem wnioskodawca nie jest stroną postępowania. Skarżący zarzucił, że przy ocenie dopuszczalności skargi na bezczynność organu nie ma znaczenia sposób rozpoznania zażalenia przez właściwy organ wyższego stopnia. Z winy Wojewody podjęcie czynności procesowych zmierzających do formalnego załatwienia sprawy z wniosku skarżącego poprzez wyjaśnienie statusu wnioskodawcy i rozstrzygnięcie, czy jest on stroną postępowania, do tej pory nie nastąpiło.