Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2015 r., sygn. II OSK 1628/13
Błędne zastosowanie (bądź niezastosowanie) przepisów materialnoprawnych zasadniczo każdorazowo pozostaje w ścisłym związku z ustaleniami stanu faktycznego sprawy i może być wykazane pod warunkiem wcześniejszego obalenia tych ustaleń czy też szerzej dowiedzenia ich wadliwości.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kamiński Sędzia del. NSA Anna Żak (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej G. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 kwietnia 2013 r. sygn. akt II SA/Ol 14/13 w sprawie ze skargi Wójta Gminy M. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
II OSK 1628/13
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2013r. sygn.akt II SA/Ol 14/13, po rozpoznaniu skargi Wójta Gminy M., uchylił decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] listopada 2012r., nr [...] w przedmiocie pozwolenia na budowę (pkt I), orzekł, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu (pkt II) oraz zasądził od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Wójta Gminy M. 740zł. tytułem kosztów postępowania (pkt III).
W uzasadnieniu wyroku wskazano, że decyzją z dnia [...] lipca 2012r. Starosta Elbląski zatwierdził projekt budowlany i udzielił G. W. pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w ramach tworzenia siedliska rodzinnego, na działce nr [...], obręb Z., gmina M..
Odwołanie od tej decyzji wniósł Wójt Gminy M. wskazując na naruszenie przez organ I instancji zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy M., co doprowadziło do naruszenia interesu prawnego Gminy oraz powstania szeregu nowych obowiązków dla Gminy w zakresie tworzenia infrastruktury technicznej, np. budowy wodociągów, dróg itp. Dodał, że jako zarządca dróg gminnych, wielokrotnie odmówił inwestorowi zgody na tworzenie nowych zjazdów na drogi gminne. Podniósł, że odmowy tworzenia nowych zjazdów spowodowane były brakiem możliwości zapewnienia obsługi zwiększonego ruchu kołowego przez drogę gminną oraz nieprzystosowanie jej połączenia (skrzyżowania) z drogą wojewódzką do zwiększonego natężenia ruchu. Wskazał także na istniejącą w jego ocenie konieczność uzyskania "decyzji środowiskowej" dla planowanego przedsięwzięcia.