Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 września 2015 r., sygn. II GSK 1640/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 15 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D.-P.-V. M. Z., W. Z. Spółki jawnej w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 24 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Go 170/14 w sprawie ze skargi D.-P.-V. M. Z., W. Z. Spółki jawnej w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie pracy kierowców 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od D.-P.-V. M. Z., W. Z. Spółki jawnej w S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Rz. 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2014 r. oddalił skargę D.-P.-V. M. Z., W. Z. spółki jawnej w S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Rz. z dnia [...] grudnia 2013 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie pracy kierowców.

Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:

W dniu 4 kwietnia 2012 r. poddano, na drodze krajowej nr [...], kontroli zespół pojazdów składających się z ciągnika samochodowego i naczepy, którym Z. K. realizował przewóz drogowy na rzecz skarżącej spółki jadąc bez ładunku z Niemiec do Polski. W wyniku kontroli obejmującej między innymi czas pracy kierowcy w okresie od 7 marca do 4 kwietnia 2012 r., ustalono naruszenie polegające na przekroczeniu maksymalnego czasu pracy kierowcy bez wymaganej przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego: w dniu 12 marca o 59 minut; w dniu 16 marca o 1 godzinę i 20 minut; w dniu 27 marca o 2 godziny i 8 minut oraz w dniu 3 kwietnia o 36 minut. Protokół z przeprowadzonych czynności kontrolnych został przez kierowcę podpisanych bez uwag.

W toku wszczętego postępowania, skarżąca spółka wskazała, że stwierdzone naruszenia wynikały z samodzielnego i nieprawidłowego działania kierowcy, gdyż wszyscy zatrudnieni u skarżącej kierowcy są szkoleni w zakresie przepisów dotyczących wykonywania transportu oraz złożyli pisemne oświadczenia zobowiązując się do wykonywania przewozów zgodni z obowiązującymi przepisami. Przedłożyła na wezwanie organu listy samochodowe CMR z dnia 16 marca 2012r., z dnia 9 marca 2012r., z dnia 3 kwietnia 2012 r. i z dnia 27 marca 2012 r., zlecenia spedycyjne z dnia 16 marca 2012 r., 8 marca 2012 r., 24 kwietnia 2012 r. i 27 marca 2012r., wydruki opłat autostradowych oraz wydruki "pozycji pojazdów" z dni 12 marca 2012 r., 16 marca 2012 r. i 3 kwietnia 2012r. odnoszące się do zleceń wykonywanych przez Z. K.. Organ przesłuchał również tego kierowcę, który zeznał, że powodem przekroczenia maksymalnych norm czasowych prowadzenia pojazdu był jego błąd w rozpoczęciu 45 minutowej przerwy w wykonywaniu pracy. Wyjaśnił także, że pracodawca nie ustalał mu trasy przejazdu, a o przerwach w czasie pracy i miejscach postojowych decydował sam.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00