Wyrok NSA z dnia 19 maja 2015 r., sygn. I GSK 1671/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. H.-U. "A.-C." Spółki z o.o. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 30 maja 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 2706/13 w sprawie ze skargi P. H.-U. "A.-C." Spółki z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 30 maja 2014 r. oddalił skargę P. H.-U. "A.-C." Spółki z o.o. w P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2013 r. określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że skarżąca spółka nabyła w kwietniu 2007 r. w Niemczech samochód marki Mitsubishi L200, który następnie został przemieszczony przez spółkę na terytorium kraju, przy czym nie została złożona deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego i nie dokonano zapłaty akcyzy. Z niemieckich dokumentów rejestracyjnych wynikało, że przedmiotowy pojazd dla potrzeb przepisów o ruchu drogowym został oznaczony jak samochód ciężarowy z otwartą skrzynią, posiadał 5 miejsc siedzących. Naczelnik Urzędu Celnego wszczął postępowanie w sprawie określenia wysokości podatku akcyzowego, uznając że przedmiotowy pojazd jest samochodem osobowym, który należy kwalifikować do pozycji HS 8703 Nomenklatury Scalonej, gdyż jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób. Organ podatkowy wskazał, że samochód ten jest pojazdem typu pick-up, posiada zamkniętą przestrzeń wewnętrzną dla kierowcy i pasażerów oraz przestrzeń przeznaczoną wyłącznie do transportu towarów. Przestrzeń wewnętrzna jest wyposażona w dwa rzędy siedzeń (5 stałych siedzeń, włącznie z siedzeniem kierowcy, wyposażonych w pasy bezpieczeństwa), dywaniki, wentylację, oświetlenie, popielniczki, wykładzinę podłogową, uchwyty górne dla pasażerów, odtwarzacz CD, aluminiowe felgi, chromowane nakładki na lusterka, metalizowany lakier. W konsekwencji Naczelnik Urzędu Celnego - powołując się na treść art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) - uznał, że przedmiotowy samochód osobowy podlega akcyzie z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stanowisko to podzielił Dyrektor Izby Celnej w toku postępowania odwoławczego, stwierdzając że ze względu na ogólny wygląd cech spornego pojazdu jest to pojazd służący przede wszystkim do przewozu osób, a nie towarów. Organ odwoławczy podkreślił, że w sprawie nie były wymagane wiadomości specjalne, ponieważ organy podatkowe są uprawnione do samodzielnego dokonywania klasyfikacji towarów według Nomenklatury Scalonej. Uznał również, że w sprawie nie było potrzeby przeprowadzania wniosków dowodowych dotyczących opinii jakichkolwiek instytutów naukowo-badawczych na okoliczność cech konstrukcyjnych pojazdu Mitsubishi L200.