Wyrok NSA z dnia 13 maja 2014 r., sygn. II OSK 1113/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 maja 2014 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 28 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 737/13 w sprawie ze skargi K. M. na postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie pozwolenia na użytkowanie wykonanych robót budowlanych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z 28 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 737/13 w sprawie ze skargi K. M. na postanowienie Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z dnia [...] lipca 2013 r., nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie pozwolenia na użytkowanie wykonanych robót budowlanych uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające jego wydanie postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Zambrowie z dnia [...] lipca 2013 roku, nr [...], a także stwierdził, że zaskarżone postanowienia nie mogą być wykonane w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.
Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:
Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Białymstoku zaskarżonym postanowieniem utrzymał w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Zambrowie zawieszające z urzędu postępowanie administracyjne w przedmiocie uzyskania przez skarżącą i jej męża pozwolenia na użytkowanie wykonanej rozbudowy, przebudowy i nadbudowy budynku mieszkalno-usługowego, do czasu rozpoznania zagadnienia wstępnego dot. prawidłowości udzielonego ww. inwestorom pozwolenia na budowę z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...], wydanego przez Starostę Zambrowskiego. Organ wskazał w uzasadnieniu, że wnioskiem z dnia [...] czerwca 2013 r., inwestorzy zwrócili się do PINB o udzielenie pozwolenia na użytkowanie wykonanej rozbudowy przebudowy i nadbudowy budynku mieszkalno-usługowego, zrealizowanej na podstawie ww. decyzji Starosty. W toku obowiązkowej kontroli PINB w Zambrowie ustalił, iż przedmiotowy obiekt budowlany nie spełnia warunków dostosowania dla osób niepełnosprawnych w zakresie braku ustępu przystosowanego dla potrzeb osób niepełnosprawnych, a także nie wydzielenia odpowiednio oznakowanych miejsc postojowych dla samochodów osób niepełnosprawnych. Stwierdzono, że są to wady, o których mowa w § 18 i 86 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r., Nr 75, póz. 690 ze zm.). Wobec powyższego PINB zwrócił się do PWINB w Białymstoku z prośbą o zbadanie prawidłowości udzielonego pozwolenia na budowę. Jednocześnie PINB postanowieniem zawiesił na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. postępowanie w przedmiocie udzielenia pozwolenia na użytkowanie do czasu rozpoznania kwestii związanych z prawidłowością udzielonego pozwolenia na budowę. Zażalenie na ww. postanowienie wniosła inwestorka. Organ wskazał, że utrzymał decyzję w mocy z tego względu, iż wydano pozwolenie na budowę, które zatwierdziło projekt budowlany niezawierający rozwiązań zapewniających warunki niezbędne do korzystania z obiektu budowlanego przez osoby niepełnosprawne, a więc organy zobowiązane były do wystąpienia do wojewody, w myśl art. 84b ust. 3 Prawa budowlanego, z wnioskiem o zbadanie prawidłowości wydanego pozwolenia na budowę.