Konstytucyjność administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew – wyrok NSA - Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2014 r., sygn. II OSK 2709/14
Przepisy przewidujące sztywne kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia są niezgodne z Konstytucją RP w zakresie, w jakim nie uwzględniają okoliczności czynu oraz możliwości zachowania proporcjonalności sankcji administracyjnej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Tomasz Grossmann (spr.) Protokolant: asystent sędziego Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowe P. Spółka jawna w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 4 lipca 2012 r. sygn. akt II SA/Go 387/12 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowe P. Spółka jawna w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gorzowie Wielkopolskim do ponownego rozpoznania, 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 04 lipca 2012 r., sygn. akt II SA/Go 387/12 (dalej: "wyrok WSA z 04.07.2012 r."), Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego P. Spółka Jawna z siedzibą w G. (dalej: "Spółka" lub "Skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w G. z [...] marca 2012 r., nr [...], w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzew bez zezwolenia. Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Prezydent Miasta G.(dalej: "Prezydent Miasta" lub "organ I instancji") decyzją z [...] stycznia 2012 r., nr [...] (dalej: "decyzja Prezydenta Miasta z [...].01.2012 r.") - wskazując w podstawie prawnej na: art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, art. 89 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.; dalej w skrócie: "u.o.p."), załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U. z 2004 r. Nr 228, poz. 2306 z późn. zm.; dalej: "rozporządzenie MŚ z 13.10.2004 r."). załącznik nr 2 do Obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 15 października 2010 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz stawek kar za zniszczenie zieleni na rok 2011 (M.P. z 2010 r. Nr 76, poz. 954; dalej: "obwieszczenie MŚ z 2010 r."), rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew lub krzewów (Dz. U. z 2004 r. Nr 219, poz. 2229; dalej: "rozporządzenie MŚ z 22.09.2004 r.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.; dalej w skrócie "k.p.a.") - w punkcie 1. wymierzył Spółce, działającej jako administrator Cmentarza Komunalnego w G.przy ulicy Ż. (dalej: "Cmentarz") administracyjną karę pieniężną w kwocie 96.513,14 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia dwóch sztuk drzew gatunku lipa drobnolistna, rosnących na terenie Cmentarza, na kwaterze 2B, w rzędzie 1. W punkcie 2. decyzji określony został termin płatności kary - 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość stanie się ostateczna. W punkcie 3. decyzji wskazano numer rachunku bankowego, na który należy uiścić karę, a w punkcie 4. - zasady jej ściągalności w przypadku, gdy kara nie zostanie uiszczona w terminie.