Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2309/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie NSA Andrzej Jurkiewicz del. WSA Stanisław Nitecki Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Granatowska po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Polska S.A. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt IV SA/Wa 513/12 w sprawie ze skargi [...] Polska S.A. z siedzibą w Z. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia dopuszczalnego poziomu hałasu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. akt IV SA/Wa 513/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę spółki [...] S.A. z siedzibą w Z. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] stycznia 2012 r. w przedmiocie ustalenia dopuszczalnego poziomu hałasu.
Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Decyzją z dnia [...] stycznia 2012 r. Minister Środowiska, po rozpatrzeniu odwołania [...] S.A z siedzibą w Z., utrzymał w mocy decyzję Marszałka Województwa Śląskiego w Katowicach z dnia [...] października 2011 r., którą ustalono na rzecz spółki dopuszczalny poziom hałasu przenikającego do środowiska w rozumieniu terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z terenu bocznicy kolejowej, usytuowanej na terenie [...] S.A. [...] w K., w wysokości: 55 dB w porze dnia (godz. 06.00 - 22.00), 45 dB w porze nocy (godz. 22.00 - 06.00).
Organ wskazał, że na bocznicy kolejowej, która jest usytuowana na terenie [...] S.A. [...] w K., są realizowane zadania z zakresu transportu wewnątrzzakładowego na rzecz KWK [...]. Zatem do niniejszej bocznicy, będącej obiektem kolejowego transportu wewnątrzzakładowego, nie odnoszą się przepisy ustawy o transporcie kolejowym odbywającym się na liniach kolejowych (art. 3 pkt 1). Stąd organ I instancji w prawidłowy sposób uznał, że dopuszczalny poziom hałasu w środowisku, o którym mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. Nr 120, poz. 826), w związku z funkcjonowaniem przedmiotowej bocznicy - określają wskaźniki hałasu odnoszące się do tzw. pozostałych obiektów i działalności będącej źródłem hałasu, a nie wskaźniki właściwe w odniesieniu do dróg i linii kolejowych. Organ odwoławczy nie podzielił stanowiska odwołującego się w zakresie skierowania zaskarżonej decyzji do niewłaściwego adresata. Zdaniem organu, na akustyczne oddziaływanie na środowisko omawianej bocznicy nie ma wpływu [...] S.A. [...] w K. Hałas emitowany do środowiska przez niniejszą bocznicę jest bowiem rezultatem działalności podmiotu, który ją dzierżawi i jednocześnie realizuje na niej zadania z zakresu transportu wewnątrzzakładowego na rzecz KWK [...], czyli [...] S.A. z siedzibą w Z.