Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2014 r., sygn. I OSK 1647/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Małgorzata Pocztarek, Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.), Sędzia del. NSA Jacek Hyla, Protokolant asystent sędziego Marcin Rączka, po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Wa 932/11 w sprawie ze skargi A. B. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 lutego 2012 r. (sygn. akt I SA/Wa 932/11) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi A. B., uchylił decyzję Ministra Infrastruktury z dnia [...] marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Orzeczeniem z dnia [...] maja 1960 r. nr [..], Prezydium Rady Narodowej - Urząd Spraw Wewnętrznych w m. K. orzekło m. in. o wywłaszczeniu nieruchomości położonej w K. w gm. kat. Ł., oznaczonej jako parcela [...] kat.[...], o powierzchni [...] m2, objętej lwh [...], stanowiącej współwłasność J. B. i S. L. w częściach równych (pkt 5 orzeczenia).
Decyzją z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...], Minister Infrastruktury - działając na wniosek A.B.(spadkobiercy J. B.) - stwierdził, na zasadzie art. 156 § 2 k.p.a., nieważność pkt 5 powyższego orzeczenia.
Rozpatrując sprawę na skutek wniosku Miasta K., złożonego w trybie art. 127 § 3 k.p.a., Minister Infrastruktury decyzją z dnia [...] marca 2011 r. nr[...] - wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. - uchylił własną decyzję z dnia [...] listopada 2009 r. i umorzył toczące się przed nim postępowanie.
W uzasadnieniu swego stanowiska, organ centralny wyjaśnił, iż właściwość rzeczową organu, do którego należy wydanie decyzji o stwierdzenie nieważności decyzji administracyjnej, ustala się z uwzględnieniem zmian, jakie zaszły w strukturze administracji publicznej. W przypadku takich zmian ustala się zaś najpierw organ, na który przeszła właściwość w takich sprawach, a dopiero potem organ wyższego stopnia. Minister, powołując się zatem na poglądy zawarte w orzecznictwie i doktrynie, podkreślił, iż przy wyznaczaniu organu właściwego w sprawie, regułą jest stosowanie przepisów obowiązujących w momencie orzekania o nieważności, co oznacza, że organ wyższego stopnia, o którym mowa w art. 157 § 1 k.p.a., określany jest według nowego stanu prawnego. Jeżeli więc nastąpiła zmiana w podziale kompetencji organów, wskutek np. zmian w podziale administracyjnym, wyznacza się - w świetle aktualnie obowiązujących przepisów - organ pierwszej instancji i - w zależności od regulacji - odpowiednio organy wyższego stopnia. Dopiero przy ocenie ważności decyzji bierze się pod uwagę stan normatywny z momentu jej wydania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right