Wyrok NSA z dnia 2 października 2014 r., sygn. II GSK 1205/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA sędzia NSA Jan Bała Sędziowie NSA sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) sędzia NSA Maria Jagielska Protokolant Anna Ważbińska - Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 2 października 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krajowej Rady Notarialnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2255/12 w sprawie ze skargi M.K. na uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od M.K. na rzecz Krajowej Rady Notarialnej 280 (dwieście osiemdziesiąt) zł tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 lutego 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 2255/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.K. (zwanego dalej: skarżącym) na Uchwałę Krajowej Rady Notarialnej z [...] sierpnia 2012 r. [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej, uchylił zaskarżoną uchwałę oraz poprzedzającą ją uchwałę - postanowienie Rady Izby Notarialnej w K. z [...] lipca 2012 r., stwierdził, że uchylone uchwały nie podlegają wykonaniu oraz zasądził na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.
Ze stanu faktycznego sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że skarżący wystąpił do Rady Izby Notarialnej w K. z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.
Rada Izby Notarialnej w K. na podstawie art. 219 w związku z art. 217 § 1 pkt 2 i 4 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), zwanej dalej: "k.p.a.", oraz art. 72 § 2 ustawy z 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 ze zm.), zwanej dalej: p.n., postanowieniem z [...] lipca 2012 r. odmówiła skarżącemu wydania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej. W uzasadnieniu stwierdziła, że zgodnie z art. 72 p.n. aplikacja notarialna polega na zaznajomieniu się aplikanta z całokształtem pracy notariusza, a w ramach szkolenia aplikant obowiązany jest do zaznajomienia się z czynnościami sądów w sprawach cywilnych, gospodarczych i wieczystoksięgowych. Program aplikacji ustalany jest przez Krajową Radę Notarialną, która sprawuje nadzór nad szkoleniem aplikantów (art. 40 § 1 pkt 9 p.n.). Organizację aplikacji określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie organizacji aplikacji notarialnej (Dz. U. Nr 258, poz. 2169 ze zm.), zwane dalej: "rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości". Krajowa Rada Notarialna uchwałą z 18 września 2009 r. ustaliła program aplikacji notarialnej. Zdaniem organu, skarżący nie zrealizował programu aplikacji notarialnej, gdyż nie uzyskał pozytywnej oceny z kolokwium, a tym samym nie spełnił warunków do uzyskania zaświadczenia o odbyciu aplikacji notarialnej.