Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 marca 2014 r., sygn. I GSK 1452/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. spółki z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 29 maja 2012 r.; sygn. akt III SA/Gl 2072/11 w sprawie ze skargi A. spółki z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] listopada 2011 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. spółki z o.o. w T. (uprzednio A. spółka z o.o. w T.) na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 700 (siedemset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 29 maja 2012 r., sygn. akt III SA/Gl 2072/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę "A." sp. z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] listopada 2011 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] kwietnia 2011 r., określającą Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki VOLVO XC 70 w wysokości 22.654 zł.

Sąd I instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w kontrolowanych sprawach. Organy te ustaliły, że Spółka nabyła pojazd w Niemczech 4 listopada 2009 r., a następnie 6 listopada 2009 r. przemieściła na terytorium Polski. Samochód ten został następnie w dniu 7 listopada 2009 r. sprzedany firmie I. Sp. z o.o. w W. Samochód został przeznaczony do użytkowania przez Z. "Z." S.A. w K. Organ I instancji uznał, że Spółka dokonała podlegającego akcyzie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego (samochodu osobowego a nie jak twierdziła ciężarowego) i w związku z tym określił jej zobowiązanie podatkowe z tego tytułu. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej, obowiązek podatkowy w akcyzie powstał, ponieważ Spółka nabyła samochód osobowy posiadający cechy charakterystyczne dla takiego pojazdu. Według organu z oględzin przedmiotowego samochodu wynika, że we wnętrzu kabiny obok miejsca kierowcy znajduje się miejsce dla pasażera. Siedzenia przednie wyposażone są w zagłówki i pasy bezpieczeństwa. Za przednimi siedzeniami znajduje się krata oddzielająca przestrzeń ładunkową od przestrzeni pasażerskiej. Podłoga w przestrzeni ładunkowej wyłożona jest blachą przytwierdzoną za pomocą śrub i nitów do karoserii samochodu. Drzwi przednie jak i tylne posiadają tapicerkę z tworzywa sztucznego z elementami materiałowymi. Auto przeszklone w całości z tym, że szyby w przestrzeni ładunkowej oklejone są czarną folią samoprzylepną. Samochód posiada ekskluzywne wykończenie przestrzeni pasażerskiej. Tylne drzwi przedmiotowego samochodu wyposażone są w klamki do otwierania od wewnątrz, przyciski do sterowania opuszczaniem szyb, przyciski do blokowania drzwi, podłokietniki i schowki typowe dla samochodów osobowych. Ponadto wewnętrzna powierzchnia dachu posiada jednolitą tapicerkę z uchwytami dla pasażerów nad tylnymi bocznymi drzwiami. Wewnętrzne ściany części ładunkowej pojazdu są tapicerowane zaopatrzone w oświetlenie wewnętrzne. Na wewnętrznych ścianach pojazdu za tylnymi, bocznymi drzwiami znajdują się uchwyty służące do mocowania oparć tylnej kanapy. Szyba tylnych unoszonych drzwi wyposażona jest w wycieraczkę. Organ podkreślił, że przedstawiciel na Polskę producenta tego pojazdu stwierdził, iż sporny samochód został wyprodukowany jako samochód osobowy, zastrzegając równocześnie o braku możliwości wglądu do lokalnych etapów homologacji. Zdaniem organu możliwość dokonywania zmiany budowy pojazdu w stosunku do wersji fabrycznej ma charakter wtórny i nie ma wpływu na klasyfikację pojazdu. Organ stwierdził, że przeróbki dokonane w samochodzie na terenie Niemiec nie mogą stanowić niezbicie o fakcie wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego. W przekonaniu organu w momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochód ten nie był samochodem ciężarowym, a dokonane przeróbki były nietrwałe. Organ wskazał również, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11 ze zm., dalej: u.p.a.) w sposób samodzielny i autonomiczny wskazuje jedyną możliwą do stosowania klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym nomenklaturze scalonej CN i nie ma znaczenia klasyfikacja na podstawie innych przepisów np. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), czy przepisów obowiązujących w innych państwach. Zarejestrowanie samochodu jako ciężarowego nie przesądza o jego klasyfikacji dla celów podatkowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00