Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 26 marca 2014 r., sygn. I GSK 1119/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Izabela Najda-Ossowska Protokolant Michał Sikora po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. spółki z o.o. w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 28 marca 2012 r.; sygn. akt III SA/Gl 1170/11 w sprawie ze skargi A. spółki z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2011 r.; nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. spółki z o.o. w T. (uprzednio A. spółka z o.o. w T.) na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 700 (siedemset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 marca 2012 r., sygn. akt III SA/Gl 1170/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j.t.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargę "A." sp. z o.o. w T. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] maja 2011 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] października 2010 r., określającą Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Audi Q7 w wysokości 28.532 zł.
Sąd I instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w kontrolowanych sprawach. Organy te ustaliły, że Spółka nabyła pojazd w Niemczech 12 listopada 2009 r., a następnie 13 listopada 2009 r. wprowadziła na terytorium Polski. Samochód ten został następnie w dniu 18 listopada 2009 r. sprzedany firmie P. T. M. Organ I instancji uznał, że Spółka dokonała podlegającego akcyzie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego (samochodu osobowego a nie jak twierdziła ciężarowego) i w związku z tym określił jej zobowiązanie podatkowe z tego tytułu. Zdaniem Dyrektora Izby Celnej, obowiązek podatkowy w akcyzie powstał, ponieważ Spółka nabyła samochód osobowy posiadający cechy charakterystyczne dla takiego pojazdu. Organ podkreślił, że przedstawiciel na Polskę producenta tego pojazdu stwierdził, iż sporny samochód został wyprodukowany jako samochód osobowy, a w dokumentach zgromadzonych w toku postępowania nie znajduje się żaden dokument potwierdzający zmianę homologacji pojazdu. Zdaniem organu możliwości dokonywania zmiany budowy pojazdu w stosunku do wersji fabrycznej ma charakter wtórny i nie ma wpływu na klasyfikację pojazdu. Organ stwierdził, że przeróbki dokonane w samochodzie na terenie Niemiec nie mogą stanowić niezbicie o fakcie wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego. W przekonaniu organu w momencie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochód ten nie był samochodem ciężarowym, a dokonane przeróbki były nietrwałe. Pojazd posiada bowiem rodzaj karoserii pochodzący z samochodu osobowego, fabryczne miejsca do kotwiczenia siedzeń. Nieskomplikowany był również sposób montażu i demontażu platformy (wanny) metalowej, która była w środku pojazdu przed modernizacją - część bagażowa i można ją w każdej chwili ponownie zamontować, ponieważ przedmiotowy samochód jest do tego przystosowany. Ponadto fakt wykonania usługi w postaci wykonania zabudowy i montażu tylnej 3 osobowej kanapy i pasów bezpieczeństwa potwierdza, że konstrukcja przedmiotowego samochodu posiadała kotwiczenia siedzeń do płyty podłogowej pojazdu i jest tak opracowana, aby w krótkim czasie dokonać ich demontażu lub montażu. Organ wskazał również, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11 ze zm., dalej: u.p.a.) w sposób samodzielny i autonomiczny wskazuje jedyną możliwą do stosowania klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym nomenklaturze scalonej CN i nie ma znaczenia klasyfikacja na podstawie innych przepisów np. ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), czy przepisów obowiązujących w innych państwach. Zarejestrowanie samochodu jako ciężarowego nie przesądza o jego klasyfikacji dla celów podatkowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right