Wyrok NSA z dnia 7 marca 2014 r., sygn. II GSK 2019/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 7 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 4 września 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1183/12 w sprawie ze skargi R. J. na uchwałę Krajowej Rady Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie wpisu na listę członków oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 4 września 2012 r., sygn. akt VII SA/Wa 1183/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę R.J. (dalej: skarżący) na uchwałę Krajowej Rady Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (w skrócie: KRIA) z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wpisu na listę członków W. Okręgowej Izby Architektów RP.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Uchwałą z dnia [...] grudnia 2011 r., Nr [...], W. Okręgowa Rada Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, odmówiła R. J. wpisu na listę członków Wielkopolskiej Okręgowej Izby Architektów RP. W uzasadnieniu wskazano, że uchwałę podjęto zgodnie z opinią W. Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej Izby Architektów RP, która stanowi załącznik do niniejszej uchwały. Z załączonej do uchwały opinii wynika, że ani decyzja o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie Nr [...] wydana przez Wojewodę P. w dniu [...] września 1980 r., ani decyzja o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie Nr [...] wydana przez Wojewodę P. w dniu [...] maja 1984 r., nie potwierdzają posiadania przez R. J. uprawnień budowlanych w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń.
Zaskarżoną uchwałą z dnia [...] lutego 2012 r. KRIA po rozpatrzeniu odwołania R.J., utrzymała uchwałę W. Okręgowej Rady Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej w mocy w całości. Organ wskazał, że wydane na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46, z późn zm., dalej: "rozporządzenie z 20 lutego 1975 r."), uprawnienia budowlane skarżącego potwierdzają, iż jest on uprawniony do sporządzania w budownictwie osób fizycznych projektów w zakresie rozwiązań architektonicznych obiektów budowlanych. Organ odwoławczy wskazał, że pojęcie "budownictwa osób fizycznych" zostało usunięte z treści rozporządzenia dopiero na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 18 lipca 1991 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 69, poz. 299, dalej: "rozporządzenie zmieniające"), a zatem znacznie później niż data nadania uprawnień skarżącemu. Powołana wyżej nowelizacja zmieniła treść § 2 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 20 lutego 1975 r. nadając mu brzmienie: "osoby posiadające średnie wykształcenie techniczne mogły wykonywać samodzielną funkcję projektanta w budownictwie jedynie w specjalności techniczno-budowlanej zgodnie z posiadanym wykształceniem technicznym wyłącznie w specjalności architektonicznej - w budownictwie jednorodzinnym, zagrodowym oraz innych budynków o kubaturze do 1000 m3". Zgodnie natomiast z § 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego, osoby, które uzyskały stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie osób fizycznych, mogą pełnić te funkcje w zakresie określonym w rozporządzeniu zmieniającym.