Wyrok NSA z dnia 4 marca 2014 r., sygn. II GSK 1996/12
Notariusz jako instytucja obowiązana, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. n) ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2010 r., Nr 46, poz. 276 ze zm.; dalej: ustawa), ma obowiązek rejestracji - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - transakcji umów darowizny nieruchomości, których wartość przekracza 15.000 euro, jako transakcji polegających na przeniesieniu własności wartości majątkowych w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy. Jakkolwiek darowizna nieruchomości nie jest świadczeniem odpłatnym i nie dochodzi do przepływu środków pieniężnych pomiędzy stronami umowy, to jednak następuje przeniesienie własności wartości majątkowej, jaką stanowi nieruchomość. Możliwe jest zatem wykorzystanie transakcji darowizny nieruchomości w procesie prania pieniędzy.
Teza urzędowa
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędziowie NSA Stanisław Gronowski Joanna Sieńczyło-Chlabicz (spr.) Protokolant Tomasz Haintze po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2012 r. sygn. akt VI SA/Wa 910/12 w sprawie ze skargi J. H. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku rejestracji transakcji 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. H. na rzecz Ministra Finansów 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 28 sierpnia 2012 r., sygn. akt VI SA/Wa 910/12, oddalił skargę [...]na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku rejestracji transakcji.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
I
W dniach od [...] maja 2011 r., na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2010 r., Nr 46, poz. 276 ze zm.; dalej: ustawa) Generalny Inspektor Informacji Finansowej (dalej: GIIF) przeprowadził kontrolę działalności prowadzonej przez notariusza [...] (dalej: skarżący) w Kancelarii Notarialnej, p[...]. Kontrolą objęto okres od [...] października 2009 r. do [...] kwietnia 2011 r.