Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 2 września 2014 r., sygn. I FSK 1263/13
W przypadku gdy w ramach ubocznej działalności powiatowej jednostki budżetowej dojdzie do podjęcia czynności opodatkowanych podatkiem VAT podatnikiem będzie powiat.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (spr.), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA (del.) Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 2 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Po 60/13 w sprawie ze skargi Powiatu P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 października 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Powiatu P. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami.
1.1. Wyrokiem z dnia 20 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Po 60/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie ze skargi Powiatu P. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 października 2012 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług oraz zasądził na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Powiat P. we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej wskazał, że udostępnia pomieszczenia, będące jego własnością, jednostkom budżetowym Powiatu, tj. Zarządowi Dróg Powiatowych (ZDP) i Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR) (na podstawie protokołu przekazania) oraz Powiatowemu Ośrodkowi Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) (na podstawie umowy użyczenia). Koszty dostawy mediów i usług, m.in. odprowadzania ścieków, wywozu śmieci, sprzątania, ochrony w przedmiotowych obiektach, obciążają Powiat P. Faktury wystawione na Powiat są regulowane przez Starostwo Powiatowe w P., a wydatki te zawarte są w planie finansowym tej jednostki. We wniosku wskazano, że PCPR i ZDP są jednostkami organizacyjnymi Powiatu P., nieposiadającymi osobowości prawnej. Przekazania pomieszczeń mają charakter nieodpłatny. Powiat P. nie pobiera czynszu za ich użytkowanie. W planach finansowych tych jednostek przewidziane są jedynie środki na wydatki związane z eksploatacją pomieszczeń (media). Przekazane pomieszczenia mają charakter użytkowy. Wykorzystywane są przez PCPR, ZDP czy PODGiK wyłącznie na cele związane z realizacją zadań publicznych, będących jednocześnie zadaniami Powiatu P., wynikającymi z ustawy o samorządzie powiatowym. Podmioty użytkujące pomieszczenia nie prowadzą w nich żadnej działalności gospodarczej, ani nie podnajmują tych pomieszczeń innym podmiotom. Wnioskodawca wskazał ponadto, że wszystkie jednostki organizacyjne Powiatu posiadają odrębne numery NIP i REGON. Podmioty te występują bowiem jako pracodawcy zatrudnionego personelu. PCPR, PODGiK i ZDP są odrębnymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Z przepisów tych wynika, że kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej jednostki, do wysokości wydatków określonych w planie finansowym. Plany finansowe wszystkich jednostek organizacyjnych Powiatu składają się na budżet Powiatu, który uchwalany jest przez Radę Powiatu. Kierownik każdej jednostki organizacyjnej powoływany jest Uchwałą Zarządu Powiatu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right