Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 2014 r., sygn. I FSK 782/13
Dla oceny, czy dotacja jest elementem istotnym wpływającym na włączenie jej do podstawy opodatkowania, kluczowe jest stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Tylko bowiem w takiej sytuacji można uznać, że stanowią one element wynagrodzenia. Dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., czyli nie zwiększają obrotu.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski Sędzia NSA Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca) Barbara Wasilewska Protokolant Katarzyna Nowik po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Polskiej Izby Mleka w Białymstoku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 21 grudnia 2012 r. sygn. akt I SA/Bk 303/12 w sprawie ze skargi Polskiej Izby Mleka w Białymstoku na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 31 maja 2012 r. nr ITPP1/443-223b/12/MN w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 31 maja 2012 r. nr ITPP1/443-223b/12/MN, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz Polskiej Izby Mleka w Białymstoku kwotę 597 zł (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 21 grudnia 2012 r., sygn. akt I SA/Bk 303/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę Polskiej Izby Mleka w Białymstoku na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 31 maja 2012 r. nr ITPP1/443-223b/12/MN w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że Polska Izba Mleka we wniosku o udzielenie interpretacji w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wsparcia uzyskanego z Funduszu Promocji Mleka i zaliczki na poczet tego wsparcia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wskazała, że Izba jest jednostką organizacyjną samorządu mleczarskiego, działającego na rzecz rozwoju i promocji branży mleczarskiej i reprezentuje interesy zrzeszonych w niej podmiotów. Do jej zadań statutowych należy m.in. promowanie walorów spożycia mleka i przetworów mlecznych na terytorium RP i poza jej granicami oraz promowania eksportu produktów mleczarskich. Zadania te realizuje m.in. w drodze pomocy w uczestnictwie w targach, giełdach, wystawach i konkursach mleczarskich w kraju i za granicą. Izba jest uprawniona do ubiegania się o wsparcie ze środków Funduszu Promocji Mleka. Izba przyjmuje zgłoszenia od swoich członków na udział w poszczególnych wystawach, zawiera z wystawcą, który chce wziąć udział w targach, porozumienie, w ramach którego ustalane są zasady uczestnictwa wystawcy w targach oraz sposób finansowania tego udziału. W ramach zawartego porozumienia wystawca zobowiązany jest do: 1) zgłoszenia Izbie swego uczestnictwa w targach zagranicznych w określonym terminie; 2) wpłacenia Izbie w ciągu 7 dni od dnia wystawienia przez Izbę faktury kwoty 500 zł netto powiększonej o VAT w wysokości 23 % za działania konsultingowe prowadzone przez Izbę na rzecz wystawcy w związku z organizacją targów (nie jest to wydatek kwalifikowany podlegający finansowaniu ze środków Funduszu); 3) wpłacenia Izbie w ciągu 7 dni od dnia podpisania porozumienia kaucji, stanowiącej zabezpieczenie roszczeń Izby wobec wystawcy w przypadku niespełnienia przez wystawcę warunków do otrzymania wsparcia finansowego z Funduszu Promocji Mleka; 4) wpłacenia organizatorowi targów w ciągu 7 dni od dnia wystawienia przez organizatora targów faktury obciążeniowej, stanowiącej 50 % należności za udział w targach; 5) złożenia oświadczenia, w którym wystawca zobowiązuje się do stosowania zaleceń Izby, w zakresie odnoszącym się do wykonywania przepisów ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. nr 97, poz. 799 ze zm.) i przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Następnie Izba składa do Prezesa Agencji Rynku Rolnego (ARR) wniosek o udzielenie wsparcia ze środków Funduszu Promocji zawierający m.in. uzasadnienie planowanych kosztów. Planowane koszty powiększane są o kwotę do 5 % na koszty ogólne określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. nr 54, poz. 327). Beneficjentem środków jest Izba. Koszty ogólne danego zadania dotyczą przygotowania dokumentacji do ARR, przeprowadzenia procedury wyboru ofert na zrealizowanie zadania, kosztów obsługi prawnej związanej z realizacją zadania i poprawnością pod względem prawnym wypełnienia dokumentacji do ARR. Po uzyskaniu wpłaty kaucji Izba w imieniu wystawcy zawiera z organizatorem targów umowy, na mocy których wystawca będzie uprawniony do uczestnictwa w nich. Następnie Izba kupuje usługi i towary niezbędne do udziału wystawców w targach, m.in.: koszty dzierżawy powierzchni, przygotowania stoiska, zakupu materiałów promocyjnych. Faktury z tego tytułu wystawiane są w części, która podlega dofinansowaniu - na Polską Izbę Mleka, natomiast w pozostałej części obciążają wystawcę. Po zakończeniu targów Izba składa do ARR sprawozdanie z wykonania zadania. W sprawozdaniu wykazuje faktycznie poniesione koszty wraz z narzutem na koszty ogólne (5 % poniesionych kosztów kwalifikowanych). Kwoty wynikające z faktur zakupu wykazywane są jako kwoty brutto, ponieważ VAT stanowi, zdaniem Izby, wydatek kwalifikowany. Izba nie odlicza VAT z faktur dokumentujących koszty udziału wystawców w targach. Po zatwierdzeniu sprawozdania przez ARR i niestwierdzeniu żadnych błędów oraz po uzyskaniu środków z ARR Izba zwraca wystawcom wpłacone kwoty kaucji. Kwota wsparcia refundowana z Funduszu Promocji Mleka jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Polską Izbę Mleka w związku z udziałem wystawców w wystawach i targach. Otrzymana kwota wsparcia nie stanowi dofinansowania do ceny, ponieważ czynności, które podejmie Izba na rzecz wystawcy nie zobowiązują w ostatecznym rozrachunku do zapłaty Izbie wynagrodzenia. Wynagrodzenie za działania konsultingowe (500 zł) ma charakter ryczałtowy i dotyczy działań Izby, które nie stanowią wydatków kwalifikowanych. Izba pobiera powyższe wynagrodzenie za działania, których nie można zaliczyć do wydatków kwalifikowanych i które, w przypadku rezygnacji potencjalnego wystawcy z udziału w wystawie przed dokonaniem wpłat, obciążałyby Izbę. Pod działaniami konsultingowymi rozumie się m.in. działania informacyjne dla podmiotów zainteresowanych wystawą, pomoc w uzyskaniu informacji na temat warunków handlowych w danym kraju, rozpoznanie dotyczące targów w krajach wybranych przez wystawcę, warunków spedycji i informacji z zakresu warunków fitosanitarnych w danym kraju, warunków i zasad handlu z danym krajem, itp. W przypadku odrzucenia wniosku o dofinansowanie Izba nie otrzyma żadnego wynagrodzenia za przeprowadzone działania, dlatego przyjęto zasadę pobierania wynagrodzenia ryczałtowego za etap poprzedzający złożenie wniosku. Izba zadała pytania: 1) czy kwota wsparcia uzyskana z Funduszu Promocji Mleka stanowi wraz z uzyskaną zaliczką na poczet kwoty wsparcia wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej u.p.t.u.), 2) czy Izbie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu stanowiących wydatki kwalifikowane, zgodnie z załącznikiem do cytowanego rozporządzenia z 11 marca 2010 r.?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right