Wyrok NSA z dnia 14 marca 2013 r., sygn. II OSK 2188/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Sędziowie sędzia NSA Bożena Popowska sędzia NSA Wojciech Mazur /spr./ Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 czerwca 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 2303/10 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie nakaz rozbiórki obiektu budowlanego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie na rzecz S.S. kwotę 180 (sto osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 czerwca 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 2303/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi S.S. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki obiektu budowlanego w punkcie 1) uchylił zaskarżoną decyzję, w punkcie 2) stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku, w punkcie 3) zasądził od Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz S.S. kwotę 760 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Decyzją z dnia [...] lutego 2010 r., Nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ostrowi Mazowieckiej na podstawie art. 48 ust. 1 i 4 w zw. z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 Nr 156, poz. 1118 ze zm., dalej jako "Prawo budowlane") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako "k.p.a.") nakazał T.S.-M., A.S. oraz G.E. i S.S. rozbiórkę wolnostojącego gołębnika drewnianego, na działce nr ewid. A, położonej przy ul. W. w Broku, powiat ostrowski, wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. W uzasadnieniu organ podał, że kilkakrotnie wyznaczane terminy kontroli nie doprowadziły do skutecznych oględzin, mających na celu ustalenie stanu faktycznego i prawnego powstałej zabudowy gołębnika. W dniu 29 czerwca 2009 r. na rozprawie administracyjnej właścicielki sąsiednich działek R.K. i Z.B. zeznały, że gołębnik został przywieziony i postawiony na działce nr ewid. A przez A.S. w 1997 r. Natomiast K.O. zeznała, że gołębnik powstał na przełomie 1997-1998 r. Na rozprawie nie stawili się współwłaściciele działki nr A G.E. i S.S., A.S. oraz T.S.-M.. Ponadto Burmistrz Gminy Brok i Starostwo Powiatowe w Ostrowi Mazowieckiej w odpowiedzi na pismo Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 30 czerwca 2009 r. poinformowali, że nie zostało wydane pozwolenie na budowę gołębnika ani innego obiektu, usytuowanego w tym samym miejscu na działce nr A. Oględziny gołębnika w dniu 25 sierpnia 2009 r., bez udziału S.S., odbyły się z terenu sąsiedniej działki nr B, przy granicy której znajduje się gołębnik. W oparciu o zeznania stron organ ustalił, że gołębnik powstał samowolnie na przełomie 1997-1998 roku, w związku z tym postanowieniem z dnia [...] września 2009 r. nr [...] zobowiązano współwłaścicieli działki nr ewid. A, na podstawie art. 48 ust. 2 i 3 Prawa budowlanego, do przedstawienia stosownych dokumentów w celu przeprowadzenia legalizacji samowoli budowlanej. Zobowiązani we wskazanym terminie nie wykonali obowiązków wynikających z postanowienia co skutkowało nakazaniem rozbiórki gołębnika.