Wyrok NSA z dnia 14 marca 2013 r., sygn. II OSK 2806/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Sędziowie sędzia NSA Bożena Popowska sędzia NSA Wojciech Mazur /spr./ Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 lipca 2012 r. sygn. akt II SAB/Kr 165/11 w sprawie ze skargi A. B., D. B., K. B., M. B., S. M., E. M. i A. K. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie 1. uchyla zaskarżony wyrok w punkcie 2 i stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, 2. w pozostałej części skargę kasacyjną oddala, 3. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 lipca 2012 r., sygn. akt II SAB/Kr 165/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie po rozpoznaniu skargi A.B., D.B., K.B., M.B., S.M., E.M. i A.K. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie w punkcie 1. zobowiązał Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie do wydania w terminie 30 dni aktu administracyjnego w sprawie z wniosku skarżących z dnia 9 października 2009 r., w punkcie 2. stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Dnia 11 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego przez Prokuraturę Okręgową Wydział Postępowania Sądowego w Krakowie (sygn. II Pa 56/09) do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (PINB) dla powiatu krakowskiego-ziemskiego w Krakowie. Wniosek o wszczęcie postępowania administracyjnego został przedstawiony do wiadomości A.B.,K.B., D.B.,M.B.,S.M.,I.M.,E.M. We wniosku wniesiono o wszczęcie postępowania administracyjnego mającego na celu ustalenie czy droga dojazdowa do Zakładu Transportowego "[...]" B.C. zamieszkałego w S. (działka nr A) nie jest użytkowana w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia lub środowiska oraz czy jest w odpowiednim stanie technicznym i w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości nakazanie zarządcy drogi Gminie Krzeszowice wykonanie konkretnych działań, w tym z zakresu inżynierii ruchu, celem usunięcia stanu niezgodnego z prawem. W uzasadnieniu wniosku podniesiono, że droga dojazdowa do Zakładu Transportowego "[...]" oznaczona w ustaleniach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego symbolem KD - drogi dojazdowe i zlokalizowana na dz. nr B jest własnością Gminy Krzeszowice i pozostaje w jej zarządzie, a z pisma właściciela drogi wynika, że posiada ona w przeważającej długości nawierzchnię bitumiczną o nieregularnej szerokości od 3 do 3,5 m, pobocze gruntowe o szerokości od 0,5 do 1,0 m, droga nie jest utwardzona, nie ma poboczy oraz, że codziennie przejeżdżają po niej samochody transportowe, będące na wyposażeniu w/w. zakładu.