Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2013 r., sygn. I OSK 153/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Larkiewicz po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 28 września 2012 r. sygn. akt IV SA/Gl 451/12 w sprawie ze skargi Gminy P. na opinię Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie połączenia szkoły podstawowej i gimnazjum w zespół szkół oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 28 września 2012 r. sygn. akt IV SA/GL/451/12, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy P. na opinię Śląskiego Kuratora Oświaty z [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo-wychowawczych - połączenia szkół w zespół szkół, uchylił zaskarżoną opinię. W uzasadnieniu Sąd przedstawił ustalenia stanu faktycznego. Negatywna opinia Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach w sprawie połączenia od 1 września 2012 r. Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w P. w Zespół Szkół w P. została oparta na następujących okolicznościach:
- administratorami budynku szkolnego, na podstawie decyzji Wójta Gminy P. są dyrektorzy obu szkół, a stan ten nie powoduje żadnych sytuacji konfliktowych pomiędzy nimi. Kierowanie przez jedną osobę szkołami funkcjonującymi w jednym obiekcie nie usprawni nadzoru nad nimi. Po utworzeniu zespołu szkoły zachowają swoją odrębność;
- szkoła podstawowa posiada wypracowany ceremoniał, cieszy się opinią przyjaznej dzieciom, posiada certyfikaty: "Szkoła bez przemocy", "Bezpieczna szkoła", "Szkoła bezpiecznego Internetu" oraz tytuł "Szkoły odkrywania talentów". Od 2009 r. realizowana jest innowacja pedagogiczna w klasach I-III. Uczniowie odnoszą znaczące sukcesy w różnorodnych konkursach na szczeblu wojewódzkim i krajowym. Gimnazjum również podkreśla swą odrębność poprzez realizowany program wychowawczy i ceremoniał, posiada własny hymn, realizuje projekty europejskie pozyskując w ten sposób pomoce dydaktyczne. Prężnie działa harcerstwo i uczniowski wolontariat. Planowane połączenie szkół w zespół może zniweczyć wypracowane zindywidualizowane wizerunki szkół;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right