Wyrok NSA z dnia 29 kwietnia 2013 r., sygn. I GSK 1169/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Ireneusz Fornalik Protokolant Sylwia Nerkowska po rozpoznaniu w dniu 23 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 12 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wr 294/11 w sprawie ze skargi M. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasadza od M. C. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. 500 (pięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny we W oddalił skargę M Cna decyzję Dyrektora Izby Celnej we W z dnia [...] grudnia 2010 r., w przedmiocie podatku akcyzowego.
Relacjonując przebieg postępowania Sąd I instancji podał, że decyzją z dnia [...]sierpnia 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego we W określił M C zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za grudzień 2004 r. w wysokości 6.304 zł. Organ ustalił, że w roku 2004 strona w ramach wykonywania działalności gospodarczej, dokonywała obrotu paliwami płynnymi, a w tym olejem opałowym. W grudniu 2004 r. dokonała sprzedaży 14.597 litrów oleju opałowego na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dysponowała ona oświadczeniami o nabyciu oleju na cele opałowe. W odniesieniu do sprzedaży na rzecz podmiotów gospodarczych stwierdzono, że w jednym przypadku wpisana w treści oświadczenia ilość nabywanego oleju opałowego (100 litrów) nie odpowiadała ilości tego oleju ujętego w fakturze VAT (140 litrów). Poza tym ustalono, że posiadana część oświadczeń o nabyciu oleju na cele opałowe nie pochodzi od rzeczywistych nabywców, albowiem oświadczenia zawierały nieprawdziwe dane.
Organ podniósł, że weryfikacja danych była utrudniona, ponieważ oświadczenia o nabyciu oleju opałowego nie zawierały numerów NIP oraz PESEL. W przypadku podmiotów gospodarczych fikcyjność danych potwierdził właściwy miejscowo urząd skarbowy oraz organ gminny, natomiast w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przeszukanie bazy meldunkowej właściwego organu gminnego oraz zbioru PESEL Służby Dyżurnej Izby Celnej nie pozwoliło na potwierdzenie danych personalno-adresowych objętych oświadczeniami. Wobec tego organ uznał, że sprzedaż oleju opałowego w ilości 5.485 litrów była dokonana na cele opałowe. Naczelnik Urzędu Celnego wskazał, że wobec braku prawidłowych oświadczeń nie było podstaw do preferencyjnego opodatkowania akcyzą