Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2013 r., sygn. II GSK 2359/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. P. K. Spółki z o.o. w W. Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 25 sierpnia 2011 r. sygn. akt VI SA/Wa 724/11 w sprawie ze skargi P. P. K. Spółki z o.o. w W. Ś. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 25 sierpnia 2011 r., sygn. akt VI SA/Wa 724/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. P. K. Sp. z o.o. w W. Ś. (dalej: skarżącą) na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] stycznia 201 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o udzieleniu koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Marszałek Województwa Ś. decyzją z dnia [...] sierpnia 2008 r., udzielił P. Produkcji K. M. i L. Sp. z o.o. (dalej: PPKMiL) koncesji na wydobywanie kruszywa naturalnego z części złoża "K.-T.", położonego na gruntach wsi T., gmina K., powiat r., województwo ś. Na wniosek PPKMiL, na podstawie art. 15 k.p.a., decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. zmienił swoją wcześniejszą decyzję przedłużając czas jej obowiązywania do [...] grudnia 2019 r.
Pismem z dnia [...] września 2010 r. (uzupełnionym pismem z dnia [...] października 2010 r.) P. P. K. sp. z o.o. z siedzibą w W. Ś. wystąpiła o stwierdzenie nieważności decyzji Marszałka Województwa Ś. z dnia [...] kwietnia 2009 r. wskazując na posiadany interes prawny wynikający z przepisów § 2 ust. 1 i § 2 ust. 9 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie rozporządzenia prawem do informacji geologicznej za wynagrodzeniem (Dz. U. Nr 116, poz. 982 ze zm.), w zw. z art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96 ze zm.) w związku z naruszeniem art. 6 i art. 7 k.p.a. oraz art. 2 Konstytucji RP. Jako dodatkową podstawę prawną wskazano z art. 6 ust. 1 i art. 52 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095 ze zm.) w związku z art. 20 i art. 22 Konstytucji RP. Zdaniem skarżącej, wbrew przepisom ww. rozporządzenia doszło do naruszenia wolności gospodarczej spółki, a jej interes prawny wynika z okoliczności, iż samo postępowanie o udzielenie koncesji na przedmiotowe złoże rozstrzyga o jej prawach, bowiem skarżąca (tak jak PPKMiL) ubiegała się o tę koncesję nie otrzymując jej z powodu braku prawa do korzystania z informacji geologicznej. Skoro skarżąca ubiegała się w tym samym czasie o tę samą koncesję razem z PPKMiL to miała ten sam interes prawny co koncesjonariusz. Jej wniosek o odpłatne nabycie prawa do informacji geologicznej został złożony przed wnioskiem PPKMiL, a więc już w postępowaniu o udzielenie koncesji naruszono przepisy postępowania, co stanowi dodatkowy argument na istnienie interesu prawnego.