Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2013 r., sygn. II FSK 2287/13
Przepisy o.p. nie przewidują możliwości wszczęcia postępowania w sprawie umorzenia zaległości płatnika. Podstawą taką nie może być przepis art. 5 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1 i art. 28 ust. 3 ustawy restrukturyzacyjnej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia NSA Antoni Hanusz, Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Latkowska, po rozpoznaniu w dniu 28 listopada 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Powiatu Średzkiego w Środzie Śląskiej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 31/13 w sprawie ze skargi Powiatu Średzkiego w Środzie Śląskiej na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z dnia 13 listopada 2012 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie z wniosku o umorzenie zaległości podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Powiatu Średzkiego w Środzie Śląskiej na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 31/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: "WSA"), oddalił skargę Powiatu Średzkiego w Środzie Śląskiej (dalej również: "Powiat", lub "strona") na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu (dalej: Dyrektor IS) z dnia 13 listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie z wniosku o umorzenie zaległości podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą prawną powyższego orzeczenia Sądu I instancji był art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm. określanej dalej, jako "p.p.s.a"). We wnioskiem z dnia 10 stycznia 2012 r. Powiat, powołując art. 5 ust. 1 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2005 r. nr 78, poz. 684 ze zm. - określanej dalej jako "ustawa restrukturyzacyjna"), wniósł o umorzenie odsetek od zaległości z tytułu pobranego, a nie wpłaconego przez płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych pracownikom wynagrodzeń za grudzień 2002 r., marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, październik, listopad 2003 r., ciążących na Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Środzie Śląskiej (dalej: "PZOZ", bądź "Zakład"), przejętych po jego likwidacji w dniu 29 listopada 2009 r. przez Powiat, które były egzekwowane na podstawie tytułów wykonawczych wskazanych we wniosku. Postanowieniem z dnia 10 lutego 2012 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej odmówił wszczęcia postępowania, wskazując, że przedmiotem wniosku było umorzenie należności zlikwidowanego Zakładu jako płatnika, wykazanych przez ten Zakład i nigdy nie uregulowanych, które stały się zaległościami w rozumieniu art. 51 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. w Dz. U z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm. - dalej powoływana jako "o.p."), bowiem stanowią one z mocy art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 91, poz. 408, ze zm. - dalej powoływana jako "ustawa o zakładach opieki zdrowotnej") zaległości strony jako sukcesora należności publicznoprawnych i cywilnoprawnych zlikwidowanego Zakładu. Zakład ten, może ubiegać się o ulgi w spłacie przejętych zaległości w takim zakresie, jak zlikwidowany Zakład. Decyzja Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 listopada 2007 r. o warunkach restrukturyzacji nie objęła postępowaniem restrukturyzacyjnym należności zakładu jako płatnika, podobnie jak decyzja z dnia 25 listopada 2009 r. o zakończeniu restrukturyzacji.