Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 13 kwietnia 2012 r., sygn. II OW 179/11

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Gliniecki (spr.) Sędziowie NSA Arkadiusz Despot -Mładanowicz del. WSA Mirosława Pindelska Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 13 kwietnia 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] grudnia 2011r. nr [...] o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Krakowie a Wojewodą Małopolskim w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji o przekazaniu nieruchomości z Państwowego Funduszu Ziemi na rzecz Gminnej Spółdzielni "[...]" w M. postanawia: wskazać Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie jako organ właściwy do rozpatrzenia wniosku S. D. o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Gminy Michałowice z dnia [...] maja 1976r. znak: [...].

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. wystąpiło do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Krakowie a Wojewodą Małopolskim przez wskazanie organu właściwego do rozpatrzenia sprawy z wniosku S. D., o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Gminy Michałowice z dnia [...] maja 1976 r. znak: [...].

W dniu 25 lutego 2011 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie wpłynął wniosek S. D. o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Gminy Michałowice z dnia [...] maja 1976 r. znak: [...] w przedmiocie przekazania nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi, stanowiącej działkę nr [...], o pow. 650 m2 na rzecz Gminnej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" w M., z przeznaczeniem pod lokalizację pawilonu handlowego.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie uznało się za niewłaściwe do rozpatrzenia niniejszego wniosku i działając w oparciu o art. 65 § 1 k.p.a. pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. przekazało wniosek Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością. W uzasadnieniu Kolegium wskazało, że decyzja z dnia [...] maja 1976 r. została wydana w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie przekazywania nieruchomości rolnych i niektórych innych nieruchomości położonych na terenie gromad pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Dz.U. z 1969 r. Nr 1, poz. 1). Rozporządzenie powyższe utraciło moc z dniem 7 maja 1986 r., gdyż od tego dnia weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 1986 r. w sprawie zasad i trybu przekazywania między jednostkami gospodarki uspołecznionej państwowych nieruchomości rolnych i leśnych oraz niektórych innych nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele gospodarki rolniczej i leśnej, a także właściwości organów w tych sprawach (Dz.U. Nr 17, poz. 90). Z § 3 tego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż organem właściwym do wydawania decyzji w przedmiocie przekazywania państwowych nieruchomości rolnych jednostkom gospodarki uspołecznionej był terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego o właściwości szczególnej. To z kolei rozporządzenie zostało uchylone z dniem 1 stycznia 1992 r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (tekst pierwotny Dz.U. Nr 107, poz. 464, tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700 ze zm.). Z przepisów tej ustawy jednoznacznie wynika, iż gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (w tym nieruchomościami pochodzącymi z Państwowego Funduszu Ziemi) należy do kompetencji Agencji Nieruchomości Rolnych powołanej przedmiotową ustawą. W szczególności do zadań tej Agencji należy przekazywanie nieruchomości do użytkowania innym podmiotom. Zdaniem Kolegium oznacza to, iż aktualnie organem właściwym do przekazania nieruchomości do użytkowania innemu niż Skarb Państwa podmiotowi lub państwowej jednostce organizacyjnej byłaby Agencja Nieruchomości Rolnych. Organem nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych i jej Prezesem, a zatem organem wyższego stopnia w rozumieniu art. 17 pkt 3 k.p.a. jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00