Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2012 r., sygn. II OSK 233/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia del. WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Protokolant: asystent sędziego Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia E. z siedzibą w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 października 2010 r. sygn. akt IV SA/Wa 2036/09 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia E. z siedzibą w R. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie pozwolenia zintegrowanego dla instalacji składowiska odpadów uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 października 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 2036/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia E. z siedzibą w R. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] września 2009 r. Nr [...] w przedmiocie pozwolenia zintegrowanego dla instalacji składowiska odpadów.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Decyzją z dnia [...] września 2009 r. Minister Środowiska utrzymał w mocy decyzję Marszałka Województwa Mazowieckiego z dnia [...] lipca 2009 r. o udzieleniu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej "Ż." Sp. z o. o. w Ż. pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie instalacji - składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne "[...]", położonego w gminie R.
W uzasadnieniu decyzji Minister Środowiska wskazał, że decyzją z dnia [...] marca 2009 r. Marszałek Województwa Mazowieckiego wyraził zgodę na zamknięcie części przedmiotowego składowiska o powierzchni 3 ha, na wysokości 170 m n. p. m., określając jednocześnie warunki tego zamknięcia, w tym termin zaprzestania składowania odpadów na tej części obiektu.
W ocenie organu odwoławczego zarzuty Stowarzyszenia E. odnoszące się do niepoinformowania społeczeństwa o rekultywacji części obiektu są niezasadne, gdyż wymóg odnoszący się do sposobu przeprowadzenia rekultywacji składowiska odpadów jest jednym z elementów udzielanej zgody na zamknięcie składowiska lub jego części. Wyrażenie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego części następuje na wniosek zarządzającego obiektem. Wyrażenie przez organ ochrony środowiska zgody na zamknięcie obiektu nie wymaga ani sporządzenia przez zarządzającego składowiskiem odpadów raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ani udziału społeczeństwa w tym postępowania.