Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 maja 2012 r., sygn. I FSK 1323/11

Art. 14b § 1 O.p., pozwala stwierdzić, że interpretacja prawa podatkowego udzielana jest w indywidualnej sprawie pytającego. Innymi słowy pytanie musi bezpośrednio dotyczyć sfery praw i obowiązków podmiotu, który podejmuje działania w trybie przywołanych wyżej przepisów rozdz. 1a Ordynacji podatkowej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej N. Z. O. Z. N. Z. P. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 25 maja 2011 r. sygn. akt I SA/Bk 91/11 w sprawie ze skargi N. Z. O. Z. N. Z. P. w B. na postanowienie Ministra Finansów z dnia 31 stycznia 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25.05.2011 r., sygn. I SA/Bk 91/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę N. Z. O. Z. N. Z. P. w B. na postanowienie Ministra Finansów z dnia 31.01.2011 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Sąd I instancji w uzasadnieniu powyższego wyroku, wnioskiem z dnia 13.10.2010 r. skarżący Zakład zwrócił się do Ministra Finansów, reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w B., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku Skarżący wyjaśnił, że jako niepubliczny zakład opieki zdrowotnej świadczy usługi opieki medycznej na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, na podstawie kontraktu z NFZ. Wnioskodawca podniósł, że na podstawie art. 132 lit. g Dyrektywy z dnia 28.11. 2006 r., nr 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie, jest zwolnione od podatku przy nabywaniu towarów i usług na potrzeby świadczonych usług medycznych. W tej sytuacji dostawca jest zobowiązany wystawić za nabywane towary (lekarstwa, paliwo do samochodu - w tym do karetki pogotowia ratunkowego) i usługi (np. najmu gabinetu lekarskiego, prowadzenia ksiąg rachunkowych) fakturę VAT ze wskazaniem przepisu zwalniającego od podatku tę dostawę lub to świadczenie, czyli art. 132 lit. g w/w Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00