Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2012 r., sygn. II FSK 1706/10
Wydatki z tytułu prowizji za pośrednictwo przy pozyskiwaniu kredytobiorców i pożyczkobiorców są kosztem bezpośrednim.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędziowie: NSA Jerzy Rypina (sprawozdawca), NSA del. Zbigniew Romała, Protokolant Julia Chudzyńska, po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 kwietnia 2010 r. sygn. akt I SA/Wr 104/10 w sprawie ze skargi A. [...] S.A. z siedzibą w W. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 13 października 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. działającego z upoważnienia Ministra Finansów na rzecz A. [...] S.A. z siedzibą w W. kwotę 120 ( słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu sygn. akt I SA/Wr 104/10 w sprawie ze skargi A. S.A. we W. na interpretację Ministra Finansów z dnia 13 października 2009 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych uchylił zaskarżoną interpretację.
Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wyroku wskazał, że spółka w złożonym wniosku o wydanie interpretacji przedstawiła następujący stan faktyczny.
W latach 2002 - 2008 Bank współpracował ze spółką X w zakresie pośrednictwa kredytowego. W ramach zawartej umowy do zadań spółki X należało m.in: pozyskiwanie kredytobiorców, sporządzanie umów kredytowych, uruchamianie pożyczek gotówkowych przez sieć kas, prowadzenie ewidencji zawartych umów, prowadzenie rejestru rzeczy przewłaszczonych na rzecz Banku, prowadzenie ewidencji spłat, archiwizacja dokumentów, doręczanie odpisów umów lub podpisanych umów kredytobiorcy, przygotowanie i doręczenie personalizowanych blankietów spłat rat kredytów lub pożyczek, utrzymywanie kontaktów z kredytobiorcami, obsługa reklamacji, prowadzenie czynności wyjaśniających w związku z kredytami lub pożyczkami nieregularnymi, obsługa kart bankomatowych wydawanych przez Bank, uzyskiwanie w imieniu Banku zgody kredytobiorców/pożyczkobiorców na archiwizowanie, przetwarzanie i udostępnianie ich danych osobowych, zgodnie z ustawą w tym zakresie, prowadzenie korespondencji w związku z udzielonymi kredytami. Dzięki temu, że spółka X miała zawarte umowy ze sprzedawcami detalicznymi obsługa kredytu/pożyczki odbywała się w ograniczonym czasie, w miejscu zakupu i przy ograniczonych możliwościach - co istotnie odróżnia kredyt konsumpcyjny/pożyczkę oferowaną przez Bank za pośrednictwem spółki X od typowych produktów kredytowych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right