Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2011 r., sygn. II OSK 1893/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) sędzia NSA Alicja Plucińska - Filipowicz sędzia del. WSA Mirosława Pindelska Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2011 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2010 r. sygn. akt IV SA/Wa 99/10 w sprawie ze skargi J. P. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 maja 2010 r., sygn. akt IV SA/Wa 99/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. P. na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] listopada 2009 r. nr [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Minister Środowiska postanowieniem z dnia [...] listopada 2009 r. po rozpatrzeniu zażalenia J. P., na podstawie art. 138 § 2 w zw. z art. 144 i art. 106 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. - Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze. zm., powoływanej dalej jako "k.p.a."), uchylił postanowienie Dyrektora Kamionowskiego Parku Narodowego z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, iż Wójt Gminy Kampinos pismem z dnia 25 lutego 2009 r. wystąpił o uzgodnienie projektu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na przebudowie czterech odcinków istniejącego rowu melioracji szczególnej oznaczonego w ewidencji urządzeń melioracyjnych symbolem OL-6, o łącznej długości około 351 m, na rurociąg kryty o śr. 800 mm, na działkach o nr ew. 199/11, 199/12, 199/13, 199/14, 199/15, 199/16, 199/17, 199/19, 199/21, 199/23, położonych w miejscowości Komorów, gm. Kampinos. Dyrektor Parku odmawiając uzgodnienia, podniósł, że przedmiotowe działki położone są w otulinie Kampinoskiego Parku Narodowego, utworzonej w celu zabezpieczenia przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka, o których mowa w art. 5 pkt 29 ustawy o ochronie przyrody. W omawianym przypadku zagrożenie takie stanowi przykrycie istniejącego rowu i wprowadzenie wód do rurociągu, co negatywnie wpłynie na życie biologiczne organizmów wodnych, a także płazów, gadów, owadów i ptaków. Inwestycja ta negatywnie wpłynie również na migrację zwierząt, które zazwyczaj przemieszczają się wzdłuż cieków wodnych i towarzyszącym im zadrzewień i zakrzewień. Brak dostępu światła spowoduje "jałowienie" życia biologicznego wód, pogorszenie jej właściwości fizykochemicznych zwłaszcza, że wody te zasilają Kanał Olszowiecki, który prowadzi wody do Obszaru Ochrony Ścisłej "Przemień". Ponadto zgoda na realizację przedsięwzięcia może spowodować zwiększenie dostępności terenu dla nowej zabudowy i jej przybliżeniem się do granic Parku. W tym rejonie występują żerowiska ptaków chronionych ( dudek, trznadel, gąsiorek, jarzębiata) wymienione w Załączniku nr 1 dyrektywy siedliskowej oraz w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną ( Dz. U, Nr 220, poz. 2237), a ponadto teren ten jest częścią korytarza ekologicznego, wyznaczonego w studium ukierunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Leszno, łączącego Park z doliną rzeki Utraty. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie negatywnie na obszar Natura 2000 "Puszcza Kampinoska", którego granice pokrywają się z granicami Parku, co jest niezgodne z art. 33 i 34 ustawy z dnia 16 kwietnia o ochronie przyrody (Dz.U. nr 92, poz. 880 ze zm., dalej jako "ustawa o ochronie przyrody"). Przedsięwzięcie jest też niezgodne z rozporządzeniem nr 3 Wojewody Mazowieckiego z dnia 13 lutego 2007 r. w sprawie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.