Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 3 marca 2011 r., sygn. II OSK 380/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska - Szary Sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędzia del. NSA Wiesław Morys /spr./ Protokolant asystent Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2009 r. sygn. akt VIII SA/Wa 540/09 w sprawie ze skargi T. K. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 1 grudnia 2009 r., sygn. akt VIII SA/Wa 540/09, oddalił skargę T. K. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] czerwca 2009 r. w przedmiocie nałożenia obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego.
Przedstawiając w uzasadnieniu stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji wskazał, iż Starosta Żyrardowski decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 31 ust. 1, ust. 3, ust. 4, art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz.1118 ze zm.), zwanej dalej Prawo budowlane, oraz art.104 k.p.a., art. 144 kodeksu cywilnego, wniósł sprzeciw wobec zgłoszenia rozbiórki oraz nałożył na T. K. obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę komórki murowanej wybudowanej na działce nr [...] przy ul. [...] w granicy z działką nr ewid. [...] przy ul. [...] w miejscowości M.. W jej uzasadnieniu organ podał, iż komórka murowana usytuowana na posesji Nr [...] przy ul. [...] będącej własnością wnioskodawcy jest połączona konstrukcyjnie z budynkiem mieszkalnym położonym na działce sąsiedniej, nr [...], przy ul. [...], będącej własnością M. K.. W jego ocenie w przypadku dokonania przez inwestora rozbiórki obiektu budowlanego, który połączony został z sąsiednim obiektem konstrukcyjnie w taki sposób, że jego rozbiórka naruszałaby konstrukcję dotychczasowego obiektu mieszkalnego, jak również mogłaby spowodować zagrożenie życia, bezpieczeństwa ludzi oraz mienia, wydanie decyzji zezwalającej na rozbiórkę obiektu przez organ administracji państwowej jest prawnie zabronione. Zatem dokonanie nieuzasadnionego wyburzenia ściany szczytowej budynku mieszkalnego mogłoby spowodować nieprzewidziane konsekwencje łącznie z katastrofą budowlaną. Dlatego orzekł jak w osnowie decyzji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right