Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2011 r., sygn. II OSK 208/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Zbigniew Ślusarczyk /spr./ Protokolant Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 1 lutego 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Kaliszu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 października 2009 r. sygn. akt IV SA/Po 233/09 w sprawie ze skargi Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Kaliszu na postanowienie Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2009 r. nr [...] w przedmiocie przedłożenia ekspertyzy technicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 października 2009r. IV SA/Po 233/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Kaliszu na postanowienie Wielkopolskiego wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu Nr [...] w przedmiocie przedłożenia ekspertyzy technicznej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że postanowieniem z dnia [...] grudnia 2008 r. , nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Kalisza nałożył na Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych w Kaliszu obowiązek przedłożenia ekspertyzy stanu technicznego budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z oficynami usytuowanego na nieruchomości w Kaliszu przy ul [...] w terminie do 30 września 2008 r. Organ ten wskazał, iż ekspertyza jest niezbędna do dokładnego określenia zużycia elementów konstrukcyjnych obiektów, bowiem w trakcie oględzin stwierdzono przeciekający miejscami dach, duże zawilgocenie budynku, odpadający tynk na elewacjach budynku itp. Uzasadniając kwestię nałożenia obowiązku na zarządcę organ wyjaśnił, iż Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych w Kaliszu zarządza nieruchomością na zasadzie "prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia".
Zażalenie na powyższe postanowienie wniósł Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych w Kaliszu, wskazując, że przedmiotowy budynek jest budynkiem prywatnym, którego współwłaściciele, znani z imienia i nazwiska, winni być zobowiązani do wykonania obowiązku nałożonego przedmiotowym postanowieniem. Ponadto odwołujący wskazał, iż MZBM jest tylko zarządcą budynku, który na wniosek właścicieli przejął zarząd państwowy. Odwołujący podniósł, iż ustawa z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. nr 105 poz. 509 ze zm.) uchyliła przepisy o zarządzie państwowym i dotychczasowy zarządca , czyli MZBM działa na zasadzie prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia.