Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 września 2011 r., sygn. I GSK 535/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Ludmiła Jajkiewicz Protokolant Małgorzata Olejowska po rozpoznaniu w dniu 8 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. Z. E. W. - T. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 23 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1963/09 w sprawie ze skargi P. Z. E. W. - Teren S.A. w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną interpretację przepisów prawa podatkowego; 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. Z. E. W. - T. S.A. w W. kwotę 820 (osiemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1963/09, oddalił skargę P. Z. E. W.-T. S.A. w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2009 r., nr [...], w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia. Wnioskiem z dnia [...] kwietnia 2009 r. P. Z. E. W.-T. S.A. w W. zwrócił się do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. W treści wniosku Spółka podała, że w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz nabywców końcowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym) W stosunku do tych klientów stosowane są 3, 6 i 12 miesięczne okresy rozliczeń, na koniec których dokonywany jest odczyt licznika i wystawiana faktura końcowa. W okresie rozliczeniowym klienci zobowiązani są do regulowania co miesiąc lub co dwa należności wynikających z prognozowanych faktur VAT, wystawionych na podstawie przewidywanego zużycia energii elektrycznej, przy czym na koniec okresu rozliczeniowego należność nadpłacona (gdy zużycie rzeczywiste okazało się niższe niż przewidywano) jest wykazywana na fakturze i zwracana klientowi lub też w razie gdy zużycie rzeczywiste było niższe niż planowane - nieopłacona należność jest wykazana na fakturze i klient zobowiązany jest do jej opłacenia. Spółka postawiła Ministrowi następujące pytania: 1) "Czy upływ terminu płatności wynikającego z umowy lub z faktury, w tym blankietu prognozowego zawierającego informację o szacunkowej ilości sprzedanej energii powoduje, zgodnie z przepisami obowiązującymi od dnia 1 marca 2009 r. powstanie obowiązku zapłaty akcyzy za miesiąc upływu tego terminu płatności"?; w przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pierwsze pytanie, Spółka postawiła drugie pytanie: 2) "W jaki sposób powinna dokonywać korekt rozliczeń z tytułu podatku akcyzowego w zw. z wystawieniem faktury rozliczeniowej w przypadku, kiedy kwota akcyzy należnej zapłacona przez Spółkę w oparciu o prognozy jest większa lub mniejsza od kwoty akcyzy należnej wynikającej z rzeczywistej ilości energii elektrycznej dostarczonej w danym okresie rozliczeniowym (ustalonej na podstawie odczytów liczników) i wskazanej w fakturze rozliczeniowej"?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00