Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 września 2011 r., sygn. I GSK 215/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Myślińska Sędziowie NSA Krystyna Anna Stec Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 26 sierpnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. W. z dnia 15 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Go 433/09 w sprawie ze skargi P. Ż. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w G. W. do ponownego rozpoznania; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 15 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Go 433/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. W. w sprawie ze skargi P. Ż. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w R. z dnia [...] lipca 2009 r., nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych za okres od lutego do grudnia 2008 r., uchylił zaskarżoną decyzję i stwierdził, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana. Ponadto Sąd zasądził od organu na rzecz strony 5.617 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd I instancji stwierdził, że dnia [...] lutego 2009 r. P. Ż. wniósł o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu dokonanych w 2008 r. zakupów wewnątrzwspólnotowych oleju mineralnego, załączając korekty deklaracji AKC-U za okresy od [...] lutego 2008 r. do [...] grudnia 2008 r.
Naczelnik Urzędu Celnego w G. W. decyzją z dnia [...] maja 2009 r. odmówił stronie stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym w kwocie 184.569,00 zł.
W odwołaniu od powyższej decyzji skarżący wskazał, że prowadzi sprzedaż olejów smarowych i smarów oznaczonych m.in. kodami CN 27101981 oraz CN 34031991, które nabywane są wewnątrzwspólnotowo a następnie sprzedawane w Polsce. Oferowane produkty są wykorzystywane do innych celów niż paliwo silnikowe albo paliwo do ogrzewania. Powołując się na treść art. 2 ust. 4 i art. 20 ust. 1 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania wyrobów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283, s. 51 ze zm., dalej: dyrektywa energetyczna) oraz przepisy dotyczące kontroli i obrotu zawarte w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przemieszczania oraz kontroli (Dz. Urz. WE L Nr 76, s. 1 ze zm., dalej: dyrektywa horyzontalna), skarżący podniósł, że stanowią one wystarczającą podstawę do uznania, że produkty nabywane i sprzedawane przez niego są objęte system zharmonizowanego podatku akcyzowego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right