Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 827/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Artur Mudrecki (sprawozdawca), Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia WSA del. Hieronim Sęk, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 marca 2010 r. sygn. akt I SA/Po 50/10 w sprawie ze skargi D.-P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w R. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 września 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów na rzecz D.-P. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w R. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji

Wyrokiem z dnia 17 marca 2010r., sygn. akt I SA/Po 50/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu skargi D.-P. Sp. z o.o. w R. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 24 września 2009 r.

2. Przedstawiony przez Sąd tok postępowania

2.1. Wnioskiem skarżąca zwróciła się o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. Wskazała, że jest producentem i dostawcą materacy dla kontrahenta z siedzibą w Szwajcarii. Nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany m.in. przez stosowne władze we Włoszech i na Węgrzech. Odbiorcami ostatecznymi towarów dostarczanych przez wnioskodawczynię każdorazowo są sklepy i magazyny, tj. podatnicy podatku od wartości dodanej, również posiadający stosowne numery identyfikacyjne dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, którzy mają swoje siedziby w różnych krajach członkowskich UE. Towary trafiają z magazynu zbiorczego bezpośrednio do odbiorców w różnych krajach członkowskich UE. Transport towarów z Magazynu Zewnętrznego leży w gestii przewoźników działających na rzecz nabywcy lub odbiorców. Magazyn Zewnętrzny jest odrębnym od Spółki podmiotem gospodarczym, który stanowi swego rodzaju centrum dystrybucyjne, w którym są magazynowane towary dostarczane przez wielu różnych producentów i dostawców dla nabywcy. Wnioskodawczyni dokumentuje dostawy w ramach WDT w sposób następujący: - faktura VAT bez podpisu Odbiorcy; - kopia listu przewozowego CMR potwierdzającego transport towaru zrealizowany z Magazynu Zewnętrznego do odbiorcy. Kopia CMR jest przekazywana do Spółki przez Magazyn Zewnętrzny; - packing list - który to dokument jest dołączony do faktury VAT także bez podpisu odbiorcy; - miesięczne zestawienie faktur - przesyłane do wnioskodawczyni przez nabywcę drogą elektroniczną. W chwili obecnej nabywca poinformował Spółkę, że jest zmuszony odstąpić od wysyłania kopii listów przewozowych CMR, o których mowa powyżej. Wynika to z faktu, że przygotowanie oraz dystrybucja kopii listów przewozowych CMR przez nabywcę i odbiorców dla wszystkich dostawców w Polsce (takich jak Spółka), jest wyjątkowo uciążliwe i kosztowne, a nadto nie znajduje potwierdzenia w regulacjach prawa wspólnotowego, które są częścią polskiego porządku prawnego. Wnioskodawczyni wskazała, że posiadany przez nią tzw. packing list nie jest dokumentem przewozowym otrzymanym od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którego by jednoznacznie wynikało, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Jest to dokument drukowany przez Spółkę, pełniący rolę "specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku", o czym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (dalej: ustawa o VAT). Jest on dołączony do faktury i nie zawiera podpisu ani przedstawiciela Spółki, ani też odbiorcy. Bardzo często treść tej specyfikacji stanowi powtórzenie danych zawartych na fakturze VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00