Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2011 r., sygn. II FSK 1634/09
Pojęcie przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na skutek likwidacji tego zakładu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (j.t. Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) w zw. z art. 93b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie oznacza likwidacji przedmiotowej i podmiotowej tego podmiotu, lecz tylko zmianę formy organizacyjno-prawnej prowadzenia działalności gospodarczej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Mendecka, Sędzia NSA Grzegorz Borkowski, Sędzia NSA. Stefan Babiarz (sprawozdawca), , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów, z którego upoważnienia działa Dyrektor Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Lu 745/08 w sprawie ze skargi M. sp. z o. o. w B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów, z którego upoważnienia działa Dyrektor Izby Skarbowej w W. z dnia 8 lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Finansów, z którego upoważnienia działa Dyrektor Izby Skarbowej w W. na rzecz M. sp. z o. o. w B. kwotę 137 (sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 22 kwietnia 2009 r., I SA/Lu 745/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie uchylił zaskarżoną przez M. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w B. (zwana dalej: spółką) interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 8 lipca 2008 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.
2. Ze stanu sprawy przyjętego przez sąd pierwszej instancji wynikało, że w dniu 21 kwietnia 2008 r. spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedstawiła stan faktyczny, w którym z dniem 1 stycznia 2008 r. M. w B. o statusie zakładu budżetowego został przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie polegało na likwidacji zakładu budżetowego i utworzeniu spółki. Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, przejęła jego należności, zobowiązania. Spółka zapewnia ciągłość działalności wykonywanej uprzednio przez zakład budżetowy. Pracownicy zakładu budżetowego stali się z mocy prawa pracownikami spółki. Składniki mienia zakładu budżetowego aportem zostały wniesione do majątku spółki, jako wkład na kapitał zakładowy. Ponadto w formie aportu rzeczowego do spółki, w momencie jej utworzenia, zostały wniesione środki trwałe, autobusy zakupione wcześniej przez Gminę Miejską B., współfinansowane środkami unijnymi w 75%. Te autobusy nie były ujęte w ewidencji środków trwałych zakładu budżetowego. To Gmina ujęła te autobusy w swojej ewidencji środków trwałych. Gmina jest jedynym wspólnikiem spółki.