Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. II OSK 809/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) sędzia del NSA Andrzej Irla Protokolant Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 16 czerwca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2009 r. sygn. akt IV SA/Wa 1119/09 w sprawie ze skargi W. G. na uchwałę Rady Gminy Raszyn z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zarzutu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 7 grudnia 2009r., sygn. akt IV SA/Wa 1119/09, oddalił skargę W.G. na uchwałę Rady Gminy R. z dnia [...] kwietnia 2009r. nr [...] w przedmiocie zarzutu do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
J.G. w piśmie z dnia 7 października 2003r. wniósł zarzuty do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wsi: J., F., F. D., F. N., P. N. i L. w Gminie R. w części obejmującej wieś F.N. w gminie R., w części dotyczącej poszerzenia i rozbudowy ulicy [...] oraz poszerzenia ul. [...], utworzenia nowej ulicy o szerokości 12 m pomiędzy ulicą [...] a ul. [...], usunięcia stacji transformatorowej nr [...], nieuwględnienia przy projektowaniu aktualnych naniesień na gruncie, oraz zamieszczenia zapisu w treści uchwały uniemożliwiającego skarżącemu rozbudowę dotychczasowych budynków bez zmiany ich przeznaczenia.
W uzasadnieniu wskazał, że do projektu planu powinna być dołączona prognoza skutków wpływu ustaleń planu na środowisko przyrodnicze. Swój interes prawny wywiódł z tytułu własności do działek nr [...] i [...], położonych we wsi F.N.
Zdaniem skarżącego istniejąca na obszarze objętym planem doskonała komunikacja nie wymaga jakichkolwiek zmian w tym zakresie. Ulica [...] o dotychczasowych parametrach w zupełności zaspokaja potrzeby mieszkańców. Łącząc się z ul. [...] zapewnia połączenie z głównym ciągiem komunikacyjnym. Ewentualne usprawnienie komunikacji powinno zmierzać w kierunku połączenia nowoplanowanej ulicy - równoległej do ul. [...] - z ul. [...]. Tworzenie planowanej ulicy jest zupełnie pozbawione podstaw, a nadto negatywnie wpłynie na stosunki własnościowe, w zdecydowany sposób zmniejszy atrakcyjność i użyteczność nieruchomości skarżącego, powstanie przy tym szereg niewielkich działek ograniczonych z każdej strony ulicą. Planowana ulica ma przebiegać w miejscu poprowadzenia linii wysokiego napięcia i posadowienia stacji transformatorowej o nr [...]. Likwidacji mają ulec również odgałęzienia od tej linii. Utworzenie planowanej ulicy jest sprzeczne z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne ( Dz. U. Nr 43, poz. 430), gdyż nie zostaną zachowane wymogi w zakresie odległości skrzyżowań na terenie zabudowanym. Nowa ulica ma przebiegać w odległości 90m od ul. [...] i 100m od ul. [...], gdy tymczasem odległość między skrzyżowaniami dla ulicy kat. Z zgodnie z rozporządzeniem powinna wynosić nie mniej niż 300 m, a wyjątkowo nie mniej niż 150 m. Poszerzenie ul. [...] spowoduje, że dom skarżącego znajdzie się w odległości 5 metrów. Poszerzenie ul. [...], podobnie jak w przypadku ul. [...], pozbawione jest podstaw oraz jakiegokolwiek uzasadnienia. Ulica ta przebiega przez rezerwat przyrody i jej poszerzenie negatywnie wpłynie na faunę i florę rezerwatu, tym samym pogorszą się warunki przyrodniczo-środowiskowe.