Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2010 r., sygn. II OSK 650/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie: Sędzia del. WSA Mieczysław Górkiewicz /spr./ Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant: Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 grudnia 2008 r. sygn. akt II SA/Bd 776/08 w sprawie ze skargi E. C. na decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy z dnia [...] sierpnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 grudnia 2008r. sygn. akt II SA/Bd 776/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy oddalił skargę E. C. na decyzję Kujawsko - Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy z dnia [...] sierpnia 2008r., utrzymującą w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bydgoszczy z dnia [...] czerwca 2008r. nakazującą skarżącej, na podstawie art. 37 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229), rozbiórkę wybudowanego w 1993r. obiektu o konstrukcji metalowej obudowanego blachą falistą o wymiarach w rzucie poziomym 2,5x3,0 m, położonego na działce nr [...] w Strzelcach Górnych gmina Dobrcz. Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Skarżąca jest dzierżawcą działki, na której w 1993r. wybudowała obiekt, służący jej jako magazyn gospodarczy. Według ustaleń miejscowego ogólnego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Dobrcz uchwalonego w dniu 26 października 1994r. (Dz.Urz. Woj. Bydg. Nr 16, poz. 221) i obowiązującego do dnia 31 grudnia 2003r., działka przeznaczona była na cele produkcji rolnej. Według obecnie obowiązującego planu miejscowego z dnia 30 czerwca 2003r. (Dz.Urz. Woj. Kujawsko- Pomorskiego Nr 127, poz. 1801), działka znajdowała się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, w której lokalizację pomieszczeń gospodarczych dopuszcza się wyłącznie pod jednym dachem z budynkiem mieszkalnym. W ocenie organu I instancji legalizacja obiektu była niemożliwa z uwagi na niezgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.