Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 marca 2010 r., sygn. II OSK 571/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Borkowska Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Kisiel /spr./ Sędzia NSA Anna Żak Protokolant: Dominika Sasin-Knothe po rozpoznaniu w dniu 17 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. K. i K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 grudnia 2008 r. sygn. akt II SA/Ke 680/08 w sprawie ze skargi J. K. i K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia [...] września 2008 roku znak: [...] i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Gminy Włoszczowa z dnia [...] sierpnia 2008 roku znak [...] 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach solidarnie na rzecz J. K. i K. K. kwotę 1250 (tysiąc dwieście pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. Sygn. akt II OSK 571/09 POSTANOWIENIE Dnia 17 marca 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Borkowska Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Kisiel /spr./ Sędzia NSA Anna Żak Protokolant: Dominika Sasin-Knothe po rozpoznaniu w dniu 17 marca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. K. i K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 grudnia 2008 r. sygn. akt II SA/Ke 680/08 w sprawie ze skargi J. K. i K. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia [...] września 2008 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy postanawia zawiadomić Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Prokuratora Prokuratury Rejonowej we Włoszczowie, na podstawie art.155 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2002 r. nr 153, poz.1270 ze zm.) o stwierdzonych w toku rozpoznania sprawy okolicznościach mogących mieć wpływ na powstanie zagrożenia dla zdrowia mieszkańców miasta Włoszczowa. UZASADNIENIE Naczelny Sąd Administracyjny w toku rozpoznawania sprawy ze skargi kasacyjnej J. K. i K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 grudnia 2008 r., II SA/Ke 680/08, którym oddalił skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia [...] września 2008 r. znak: [...] w przedmiocie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie stacji paliw z myjnią, stacji transformatorowej oraz niezbędnej infrastruktury technicznej, stwierdził istotne okoliczności mogące mieć wpływ na powstanie zagrożenia dla zdrowia mieszkańców miasta Włoszczowa. Z akt sprawy wynika, że Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie rozporządzeniem z dnia 14 maja 2007 r. nr 1/2007 ustanowił nową strefę ochronną ujęć wody studni, z których dostarczana jest woda dla miasta Włoszczowa. Następnie, po siedmiu miesiącach, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie w dniu 8 stycznia 2008 r. wydał rozporządzenie nr 1/2008, którym uchylił rozporządzenie nr 1/2007. Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu nie przedłożono żadnego dokumentu, który świadczyłby o dalszej ochronie powyższego ujęcia. Równocześnie w aktach sprawy znajduje się pozwolenie wodnoprawne z dnia 14 grudnia 2001 r. dla Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. we Włoszczowie na pobór wody i eksploatację ujęć udzielone do końca 2017 r. Zgodnie art.51 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r. nr 239, poz.2019) w celu zapewnienia odpowiedniej jakości wody ujmowanej do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia oraz zaopatrzenia zakładów wymagających wody wysokiej jakości, a także ze względu na ochronę zasobów wodnych, mogą być ustanawiane strefy ochronne ujęć wody. Kompetencja dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej do ustanawiania, w drodze rozporządzenia, strefy ochronnej z terenem ochrony pośredniej zawarta jest w art.58 ust.1 i 5 Prawa wodnego. Jak wyżej wskazano Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie poprzestał na uchyleniu rozporządzenia z 2007, a nie wprowadził nowej regulacji strefy ochronnej dla ujęcia wód dla miasta Włoszczowa. Co prawda powyższa kompetencja jest wykonywana uznaniowo, ale w tym przypadku ujęcie wody dla miasta Włoszczowa zostało pozbawione ochrony, co może doprowadzić do jego zanieczyszczenia, a w konsekwencji stworzyć zagrożenie dla zdrowia mieszkańców miasta Włoszczowa, którym dostarczana jest woda z tego ujęcia. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego zaniechanie uregulowania strefy ochronnej ujęć wody dla miasta Włoszczowa jest nieprawidłowym wykonaniem kompetencji Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, określonej w art.51 pkt 1 Prawa wodnego. Z powyższych przyczyn Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art.155 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi orzekł, jak w sentencji postanowienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00