Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2010 r., sygn. I FSK 1062/09
Stosowanie zerowego VAT w eksporcie będzie możliwe, gdy towar jest wywożony z kraju poza UE z pominięciem przystanków pośrednich.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Stanik (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia WSA del. Tomasz Kolanowski, Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1432/08 w sprawie ze skargi E. P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 25 września 2008 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za maj 2004 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi do ponownego rozpoznania, 2) zasądza od E. P. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Z. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 2091 (dwa tysiące dziewięćdziesiąt jeden) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17.02.2009 r. sygn. I SA/Łd 1432/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) ustawy z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.) - dalej "popsa", uwzględnił skargę E. [...] Spółka z o.o. z siedzibą w Z. i uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 25.09.2008 r., którą utrzymano w mocy decyzję Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w L. z dnia 23.04.2008 r. w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za maj 2004 r.
W uzasadnieniu do tego rozstrzygnięcia Sąd przedstawił dotychczasowy przebieg postępowania. W tych ramach wskazał, że organy podatkowe zakwestionowały dokonaną przez spółkę kwalifikację dostaw na rzecz C. [...] [...], [...] do kategorii wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zdaniem organów, nie można było również uznać, że doszło w tym wypadku do eksportu towarów, gdyż przede wszystkim nie nastąpił, potwierdzony przez urząd celny wyjścia, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty. W związku z tym przedmiotowe transakcje zakwalifikowano jako dostawy towarów na terytorium kraju, co oznaczało ich opodatkowania według stawki 22% [art. 42 ust. 12 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "u.p.t.u."].