Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2009 r., sygn. I OSK 770/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Runie-Lissowska Sędziowie NSA Joanna Banasiewicz del. WSA Marian Wolanin (spr.) Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 1893/07 w sprawie ze skargi W. P. na rozkaz personalny Komendanta Stołecznego Policji z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie mianowania na stanowisko służbowe oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 1893/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi W. P. na rozkaz personalny Komendanta Stołecznego Policji z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...] w przedmiocie mianowania na stanowisko służbowe, oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Rozkazem personalnym z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] Komendant Stołeczny Policji przeniósł z urzędu W. P. - pozostającego w jego dyspozycji po odwołaniu ze stanowiska Komendanta Komisariatu Kolejowego Policji w Warszawie - do dalszego pełnienia służby w Komendzie Powiatowej Policji w Wołominie z dniem [...] czerwca 2007 r. Następnie, Komendant Powiatowy Policji w Wołominie rozkazem personalnym z dnia [...] czerwca 2007 r. nr [...] mianował W. P. z dniem [...] lipca 2007 r. na stanowisko specjalisty Stanowiska Samodzielnego do spraw [...] Sekcji [...] Komendy Powiatowej Policji w Wołominie. W wyniku rozpatrzenia odwołania, rozkaz ten utrzymał w mocy Komendant Stołeczny Policji rozkazem personalnym z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr [...], przyjmując za podstawę rozstrzygnięcia art. 32 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz.U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, ze zm.). W uzasadnieniu rozkazu personalnego z dnia [...] sierpnia 2007 r. stwierdzono, iż mianowanie skarżącego na stanowisko specjalisty nastąpiło w ramach posiadanych przez organ orzekający kompetencji. Komendant Powiatowy Policji w Wołominie, mianując policjanta w strukturze etatowej podległej jednostki, nie miał obowiązku wydania decyzji po uprzednim uzgodnieniu jej z policjantem, bowiem stosunek służbowy policjantów, jako funkcjonariuszy służb zmilitaryzowanych charakteryzuje się znaczną dyspozycyjnością, bez której służby te tracą nieodzowną w ich funkcjonowaniu operatywność. Mianowanie skarżącego na stanowisko służbowe zaszeregowane o 5 grup niżej od poprzednio zajmowanego nie jest przy tym wymierzeniem dodatkowej kary, pomimo toczących się postępowań: karnego i dyscyplinarnego. Postępowania karne, dyscyplinarne i administracyjne są niezależnymi postępowaniami, regulowanymi przez odrębne przepisy, a Komendant Powiatowy Policji w Wołominie był zobowiązany do niezwłocznego działania w ściśle oznaczony sposób, tzn. mianowania skarżącego na stanowisko służbowe w strukturze etatowej Komendy Powiatowej Policji w Wołominie, co pozostaje bez związku z toczącymi się przeciwko skarżącemu postępowaniami: karnym i dyscyplinarnym. Ustawa o Policji nie zawiera przepisu określającego warunki, jakim powinno odpowiadać to stanowisko służbowe, a więc czy ma być to stanowisko równorzędne bądź niższe od stanowiska poprzednio zajmowanego przez skarżącego. Decyzja w tym zakresie powinna być jednak podjęta z uwzględnieniem wymogów zawartych w art. 7 kpa oraz okoliczności konkretnej sprawy, dlatego Komendant Powiatowy Policji w Wołominie, jako organ odpowiedzialny za ład i porządek publiczny na terenie mu podległym, a jednocześnie zobowiązany do prawidłowej realizacji ustawowych zadań Policji, uwzględniając interes społeczny, tożsamy z interesem służby, nie mógł powołać policjanta zawieszonego w czynnościach służbowych na stanowisko kierownicze. Z materiałów sprawy wynika, że na dzień [...] lipca 2007 r. w Komendzie Powiatowej Policji w Wołominie były 3 wakujące funkcyjne stanowiska służbowe: w 11 grupie - komendant Komisariatu Policji w Z. oraz w 10 grupie -zastępca komendanta Komisariatu Policji w J. i zastępca komendanta Komisariatu Policji w K. Kolejnym wolnym, najwyższym stanowiskiem służbowym, poza wskazanymi, było stanowisko specjalisty w 8 grupie zaszeregowania, dlatego kierując się interesem służby tożsamym z interesem społecznym Komendant Powiatowy Policji w Wołominie, nie widział możliwości powołania skarżącego na którekolwiek ze wskazanych stanowisk kierowniczych z uwagi na fakt, iż wymieniony zawieszony jest w czynnościach służbowych do czasu zakończenia postępowania karnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00